IRM Institutet för reklam och som gratistidningarna är medlem av släppte en rapport i början av april där de regionala annonsinvesteringarna presenteras. Hur mycket som investeras skiljer sig åt runt om i landet. I rapporten delas Sverige upp i fem regioner, Norra, Västra, Östra och Södra Sverige samt Mälardalen.
De totala reklaminvesteringarna i de regionala reklammarknaderna ökade något under 2024, +0,4 Procent till totalt 12,2 miljarder. Gratistidningarnas andel av dessa pengar uppgår till 4,1 procent, dagspress 11,2%, ODR 6,8%, Radio 8,5% och internet 69,5%.
Pengarna fördelas enligt:
Norra Sverige 1,48 miljarder
Mälardalen 4,48 miljarder
Västra Sverige 2,65 miljarder
Östra Sverige 1,61 miljarder
Södra Sverige 2,01 miljarder

Om man sätter dessa investeringar i förhållande till hur många som bor i respektive region så får man fram regionala reklaminvesteringar per Capita.
Norra Sverige 981 kr
Mälardalen 1199 kr
Västra Sverige 1105 kr
Östra Sverige 1068 kr
Södra Sverige 1407 kr
Med denna siffra kan man då räkna ut uppskattningsvis hur mycket reklampengar som investeras i sin egen kommun genom att plocka fram kommuninvånare x reklaminvesteringar per capita. Det är ju en grov siffra då reklaminvesteringar såklart kan skifta mellan områden och orter i en region, men det ger ändå en indikation på hur mycket pengar det finns och hur stor marknadsandel man har i sin kommun.
Exempel nedan: Sollefteå i norra Sverige med 18390 invånare
