Gratistidningen är sveriges mest lokala medie och når en oslagbar räckvidd tillsammans. Lästiden är lång och acceptansen för annonser i mediet är hög.
I rapporten Gratistidningens förändrade roll i medielandskapet finner man imponerande fakta om vad gratistidningen betyder för den lokala läsaren, hur den skapar “trafik till butik” och hur innehållet förändrats över tid.
Gratistidningen finns i stort sett i varje svensk kommun och tillsammans når de en hushållsupplaga på över 3,34 miljoner
64% räckvidd
Gratistidningarna har i genomsnitt 64% räckvidd i sitt lokalområde.
18 minuters lästid
Gratistidningen läses i genomsnitt i 18 minuter. Och varje sida läses i snitt i 31 sekunder enligt mätningar genomförda av RAM 2017.
234 av 290 kommuner
Gratistidningar täcker de flesta av Sveriges kommuner. De varierar i upplaga, format, frekvens men gemensamt är att de distribueras gratis till varje hushåll i de flesta svenska kommuner.
Reklamtrötthet
Reklamtröttheten breder ut sig och inte mindre än 81 procent tycker att reklam är irriterande i Epost, 65 procent i sociala medier. Det mediet enligt Novus undersökning där läsaren tycker att reklam stör MINST är Gratistidningen.
Andel av läsare som inte tycker om eller inte alls tycker om reklam i medier
På Bio23%
Tidsskrifter/Magasin21%
Utomhusreklam24%
Gratistidningar*15%
Dagstidning23%
Reklam i brevlådan57%
Reklam på sajter74%
På TV (linjär)76%
I Radio65%
I sociala medier65%
I mobilappar77%
Reklam i E-post*81%
Reklam i Youtube eller annan video71%
I Google SÖK eller annan söktjänst69%
Reklam i Spotify eller poddar62%
Reklam i digitala Playtjänster74%
Enligt RAM läsarundersökning 2017 så anger hela 33 procent att de aktivt letar efter bra erbjudanden i gratistidningen.
Fakta & Fördom om Gratistidningen (Rapport 2020)
Fakta och Fördom 2.0 Politik och samhälle.
Rapporten har fokus på läsarnas struktur och engagemang.