Branschfakta

Gratistidningen är sveriges mest lokala medie och når en oslagbar räckvidd tillsammans. Lästiden är lång och acceptansen för annonser i mediet är hög.

I rapporten Gratistidningens förändrade roll i medielandskapet finner man imponerande fakta om vad gratistidingen betyder för den lokala läsaren, hur den skapar “trafik till butik” och hur innehållet förändrats över tid.

Du finner hela rapporten HÄR

4,34 miljoner hushåll

Gratistidningen finns i stort sett i varje svensk kommun och tillsammans når de en hushållsupplaga på över 4,34 miljoner

64% räckvidd

Gratistidningarna har i genomsnitt 64% räckvidd i sitt lokalområde.

18 minuters lästid

Gratistidningen läses i genomsnitt i 18 minuter. Och varje sida läses i snitt i 31 sekunder enligt mätningar genomförda av RAM 2017.

Symbol GTF Sverige 2

234 av 278 kommuner

Gratistidningar täcker de flesta av Sveriges kommuner. De varierar i upplaga, format, frekvens men gemensamt är att de distribueras gratis till varje hushåll i de flesta svenska kommuner. 

Reklamtrötthet

Reklamtröttheten breder ut sig och inte mindre än 81 procent tycker att reklam är irriterande i Epost, 62 procent i sociala medier. Det mediet enligt Novus undersökning där läsaren tycker att reklam stör MINST är Gratistidningen.

 

Andel av läsare som inte tycker om eller inte alls tycker om reklam i mediet

På Bio 27%
Tidsskrifter/Magasin 21%
Gratistidningar 15%
Reklam i brevlådan 49%
Banners på nätet 66%
På TV 72%
I Radio 73%
Före Youtubeklipp 75%
I mobilappar 77%
Reklam i E-post 81%

Enligt RAM läsarundersöklning 2017 så anger hela 33 procent att de aktivt letar efter bra erbjudanden i gratistidningen.

Stäng meny