Branschfakta

Gratistidningen är sveriges mest lokala medie och når en oslagbar räckvidd tillsammans. Lästiden är lång och acceptansen för annonser i mediet är hög.

I rapporten Gratistidningens förändrade roll i medielandskapet finner man imponerande fakta om vad gratistidningen betyder för den lokala läsaren, hur den skapar ”trafik till butik” och hur innehållet förändrats över tid.

Du finner hela rapporten HÄR

3,34 miljoner hushåll

Gratistidningen finns i stort sett i varje svensk kommun och tillsammans når de en hushållsupplaga på över 3,34 miljoner

64% räckvidd

Gratistidningarna har i genomsnitt 64% räckvidd i sitt lokalområde.

18 minuters lästid

Gratistidningen läses i genomsnitt i 18 minuter. Och varje sida läses i snitt i 31 sekunder enligt mätningar genomförda av RAM 2017.

Symbol GTF Sverige 2

234 av 290 kommuner

Gratistidningar täcker de flesta av Sveriges kommuner. De varierar i upplaga, format, frekvens men gemensamt är att de distribueras gratis till varje hushåll i de flesta svenska kommuner. 

Reklamtrötthet

Reklamtröttheten breder ut sig och inte mindre än 81 procent tycker att reklam är irriterande i Epost, 65 procent i sociala medier. Det mediet enligt Novus undersökning där läsaren tycker att reklam stör MINST är Gratistidningen.

Andel av läsare som inte tycker om eller inte alls tycker om reklam i medier

På Bio 23%
Tidsskrifter/Magasin 21%
Utomhusreklam 24%
Gratistidningar* 15%
Dagstidning 23%
Reklam i brevlådan 57%
Reklam på sajter 74%
På TV (linjär) 76%
I Radio 65%
I sociala medier 65%
I mobilappar 77%
Reklam i E-post* 81%
Reklam i Youtube eller annan video 71%
I Google SÖK eller annan söktjänst 69%
Reklam i Spotify eller poddar 62%
Reklam i digitala Playtjänster 74%

Enligt RAM läsarundersökning 2017 så anger hela 33 procent att de aktivt letar efter bra erbjudanden i gratistidningen.

Fakta & Fördom om Gratistidningen (Rapport 2020)

Fakta och Fördom 2.0 Politik och samhälle.

Rapporten har fokus på läsarnas struktur och engagemang.

Ladda ner Hela rapporten som PDF

Fakta och Fördom 2.0 Storkund.

Rapporten har fokus Varumärkesbyggande Engagemang och action.

Ladda ner Hela rapporten som PDF

Fakta och Fördom 2.0 SoMe.

Rapporten har fokus Gratistidningens skillnader som marknadsföringskanal jämfört med Sociala Medier

Ladda ner Hela rapporten som PDF