Redan vid föreningens första konstituerande sammanträde 1974 diskuterades reklamskatten, vars snedfördelning drabbat oss hårt. 2007 lyckades vi efter många års kamp få samma regler som dagstidningarna och i princip så befriades Gratistidningarna från den 11% straffskatt som Reklamskatten innebar tidigare.
Detta skulle firas! Och vi arrangerade en fest. Samtidigt ville vi lyfta fram det redaktionella innehållet i branschens tidningar och därmed öka statusen för alla journalistiska produkter. Därför instiftades priset Grodden för Bästa lokala reportage 2007. Det blev en galafest som bildat tradition sedan dess. 2008 utvidgade vi tävlingen till att även omfatta Bästa sälj och Bästa egenproducerade annons. De efterföljande åren har festen utvecklats till en branschdag som är en mötesplats för både medlemsföretag, leverantörer och samarbetspartners. Branschdagen avslutas i samma anda som 2007 med festen Årets Gratistidning!
Målsättning
Målsättningen för Gratistidningarna är att på olika sätt stärka branschen och vi fungerar som en kunskapskälla och bollplank för medlemmarna. Medielandskapet står i en ständig förändring och branschen måste följa utvecklingen. Då är det viktigt att medlemmarna kan utvecklas på rättvisa villkor och likställda med övriga media. Ensam är inte starkt, men det blir vi tillsammans.
Gratistidningarnas Branschorganisation fokuserar sitt arbete i tre spår som är viktiga för branschens och medlemmarnas utveckling, läsarrelationen, annonsörsrelationen och branschrelationen.