Gratistidningen ger EFFEKT!​

Framgångsrikt samarbete mellan kyrka och lokal gratistidning i örnsköldsvik

Under flera år har vi haft Svenska kyrkan i Örnsköldsviks kommun som en trogen kund. De 6 församlingarna går ihop och gör gemensamma annonser för ökad effekt och synbarhet.

7an har tagit fram ett annonsverktyg åt kyrkan där dom själva loggar in och lägger in det material som dom vill ha med i annonsen. I avtalet så har kyrkan minst en gemensam helsida varje vecka och de senaste avtalen har skrivits på 2 år. Deras tanke med den gemensamma ytan är att dom vill skapa ett ”smörgåsbord” med massor av olika aktiviteter att välja mellan.

 

Mer info.

Vill du veta mer om upplägget? Kontakta Peter Eskelind på 0660-726 80 eller peter.eskelind@7an.se

 

Respektive församling betalar sedan sin del av annonsen.

Fördelarna för Svenska kyrkan är att dom tillsammans får en större annons med bäst täckning i en tidning med högt läsvärde och hög trovärdighet. Med andra ord 7an är en bra budbärare åt kyrkan.

UPPMANA KOMMUN OCH FÖRETAG ATT TIDIGARELÄGGA DECEMBERLÖNEN

Gratistidningarna uppmanar Sveriges arbetsgivare, både kommuner, regioner och privata att tidigarelägga löneutbetalningarna i december. Detta för att minska trycket på den sena julhandeln dagarna före jul och därmed minska risken för smittspridning under denna kritiska period i Corona krisen. Med en löneutbetalning en vecka tidigare så kan den julhandeln i både presentbutiker och matvaruaffärer spridas ut över en längre period och därmed ge många människor en friskare jul med mindre insjuknade i Corona.

Uppmana kommunen och företagen i ditt område!

 

FAKTA

Gratistidningarna har tagit fram en annons som du som medlem kan använda för att uppmana dina företag och din kommun i ditt område att vara med och minska smittan i julhandeln genom att tidigarelägga decemberlönen. Ladda ner som PDF

Vi har även skrivit en kort ledare som ni kan använda eller modifiera som ni själva önskar. Ladda ner som PDF eller WORD

LOKAL BUTIKS ANNONSERING
FÖR SÄKER JULHANDEL

För att erbjuda läsarna en trygg och säker möjlighet att julhandla på hemmaplan i lokala butiker istället för E-handels sajter från när och fjärran, skapades idén att låta butiker till ett extra förmånligt pris annonsera utvalda klappar i en tydlig färdig inbjudande annonsmall varje vecka fram till Jul. En sorts lokal postorderkatalog i tidningen. Butiken visar upp sitt julklappsutbud för läsarna hemma i soffan genom tidningen. Läsaren ringer, SMSar eller kontaktar butiken som slår in klapparna och levererar utanför butiksdörren mot en snabb swishbetalning. Några butiker valde att gå steget längre och erbjuder hemleverans. 

Ladda ner PDF fil här

FAKTA

Koncept framtaget av Din Lokaltidning i Sandviken efter idé under VideoAfterWork den 9 november 2020

Tidningen och de lokala butikerna hjälps åt att ta ansvar för minskad smittspridning, samtidigt som butikerna tar upp kampen om julhandeln mot E-handeln

NATIONELL KAMPANJ FÖR LOKAL HANDEL I GRATISTIDNINGARNA

Gratistidningarna lever i symbios med den lokala handeln och den ena kan inte klara sig utan den andra. Därför är det angeläget för gratistidningar i hela Sverige att bidra till att den lokala handeln klarar sig så bra som möjligt i Corona krisen. Därför har vi tillsammans med reklambyrån Peach tagit fram en gemensam nationell kampanj som vi hoppas att alla medlemmar vi vara med och publicera (i mån av plats).

Ju bättre vi tillsammans kan driva trafik och uppmana läsare att handla lokalt, desto snabbare och bättre kan lokalsamhällen och dess tidningar tas sig ut krisen.

Ni hittar fler olika format här

KAMPANJ FÖR BUTIKSANNONSERING MED HJÄLP AV FASTIGHETSÄGARNA

Gratistidningarna har tagit fram en kampanj för att få hjulen att snurra i alla tidningars lokala områden runt om i Sverige. Kampanjen bygger på att man etablerar ett samarbete med de lokala fastighetsägarna och hyresvärdarna.

Krispaketet med möjlighet att reducera hyran med statligt stöd erbjuds bara vissa utsatta branscher. Dessutom hjälper det inte mot största problemet – att det säljs för lite varor! Gratistidningarna runt om i Sverige erbjuder nu sina lokala företag och butiker att tillsammans med sina hyresvärdar få hjulen att börja snurra. För annonsören genererar det intäkter så att de kan överleva, för fastighetsägaren ger det en hyresgäst som kan ”övervintra” och undvika konkurs och vara kvar i hyresvärdens lokaler även efter krisen. Mycket billigare än att stå med tomma lokaler och att jaga nya hyresgäster.

 

Ladda ner kampanjinformation till fastighetsägaren här

Ladda ner kampanjinformation till annonsören här

Maila Dennis@gratistidningarna så skickar han packade indesignfiler som ni kan anpassa så det passar er.

OBS! nivåerna för rabatt och fördelning kan såklart anpassas efter era lokala förutsättningar och samarbeten. Prisexemplen är endast en modell.

 

Upplägg

1. Tidningen hjälper annonsören med kreativa erbjudanden till de behov som råder i krisen, såsom att erbjuda hemkörning, hämtmat, begränsad kontakt med varandra och varor i butiken m.m.

2. Annonser sponras till 75% av gratistidningen och fastighetsägaren som får sitt namn presenterat under varje annons. På det viset kan det lilla företaget, butiken och hyresgästen ha råd att annonsera och locka en del kunder till butiken eller företag även under krisen.

Tillsammans kan vi hjälpa varandra!

Mäklare ökade 25% tack vare annonsering i Gratistidningen

Fastighetsbyrån i Sandviken som leds av Gustav Björkman bytte huvudmedie för sin lokala annonsering till Gratistidningen under 2014 och säger:
– Vi ökade sin förmedling med 25% under 2015 och 10% under 2016. Vi har ju gjort andra marknadsinsatser plus att mäklarna har blivit vassare också, men annonsering hos Din Lokaltidning i Sandviken har varit en viktig pusselbit i vår ökning.

Din Lokaltidning som är den lokala Gratistidningen i Sandviken ger EFFEKT! eller faktiskt otroligt bra EFFEKT.

FAKTA

Tidning:
Din Lokaltidning

Upplaga:
26 600 ex

Utdelning:
Tisdag

Kontakt:
annlo@dinlt.se

Annonsen om söndagsöppet blev en “kioskvältare”

Kinds Järn i Svenljunga startade med söndagsöppet och Svenljunga Tranemo Tidning tog fram en annonskampanj – “söndagsdräparen”.  Thomas Gull på Kinds Järn säger att Svenljunga Tranemo Tidning är den lilla tidningen med det stora hjärtat. De jobbar och vänder in och ut på sig själva för att alla kunder skall vara nöjda och få EFFEKT. Skall man sälja något eller ha en aktivitet så är STT det självklara valet!

FAKTA

Tidning:
Svenljunga Tranemo Tidning

Upplaga:
15 600 ex

Utdelning:
Onsdag

Kontakt:
marina@stthuset.com

Med hjälp av Gratistidningen är vi marknadsledande i vårt distrikt!

Vi är stort tack skyldiga till våra lokala leverantörer av såväl varor och tjänster som all den hjälp vi fått att bygga våra annonskampanjer genom åren av Östgötatidningen för att på bästa sätt nå ut till vår målgrupp. Vi har annonserat i Östgötatidningen sedan 2003 och har med deras hjälp och ett kompetent och kunnigt arbetslag samt med ett fantastiskt nätverk av lokala medarbetare ökat våra marknadsandelar till att idag vara marknadsledande inom vårt distrikt.

FAKTA

Tidning:
Östgötatidningen

Upplaga:
Mjölby 23 206 ex
Motala 20 536 ex

Utdelning:
Onsdag

Kontakt:
asa.brage@ostgotatidningen.se

Mio Möbler – Gratistidningen ger oss omedelbar försäljning

Mio valde Lokaltidningen som huvudmedium i print i Öresundsregionen för två år sedan och har sedan dess utökat både frekvens och format då Gratistidningen ger omedelbar försäljning i deras butiker. Per Blomlöv, VD på Mio Försäljnings AB:
-Mio har ett brett mediaval och går i många kanaler, men Gratistidningen Lokaltidningen i södra Sverige är ett viktigt val för oss att skapa “spring i butik”.

FAKTA

Tidning:
Lokaltidningen

Upplaga:
38 tidningar
837 000 ex

Utdelning:
Onsdag

Kontakt:
bo.furevi@lokaltidningen.se

ICA – Den lokala Gratistidningen ger betydligt större respons än de centrala utskicken

Östra Sörmland posten är lokalt anpassad till det område vi är intresserade av. Det är bra, men allra bäst är att vi kan se att annonseringen i ÖSP ger stor respons, Betydligt större än de centrala utskicken.

Jens Cederholm, butikschef ICA Trossen, Trosa.

FAKTA

Tidning:
Östra Sörmlandsposten

Upplaga:
21 000 ex

Utdelning:
Tisdag

Kontakt:
ralph@osp.nu

90% nya kunder genom annonsering i Gratistidningen!

Klippotek1 startade en ny salong i Gröndal i början av sommaren och körde kampanjen nedan med 10 införanden i tidningen Liljeholmen/Älvsjö. De fick in 150 kupongsvar på 4 månader! Dessutom var 90% av dessa nya kunder – Succé!

FAKTA

Tidning:
Liljeholmen/Älvsjö

Upplaga:
51 000 ex

Utdelning:
Helg

Kontakt:
niklas.ofverstrom@direktpress.se

Gratistidningen är sannolikt Sveriges bästa räckviddsmedie idag!

Genom kampanjen “annonser som ger effekt” visar vi varför gratistidningen är älskad av läsare och annonsörer lokalt. 

Du hittar kampanjsidan här:
Annonser som ger effekt!

Fakta om Sveriges lokalaste räckviddsmedie