
Varmt välkommen till årets
Branschdag
för Sveriges gratistidningar
Branschdagen är egentligen branschdagarna…
Numera så startar evenemanget redan på torsdag kväll (30 mars) för alla som vill gå på en skön AfterWork. Resultat Finans bjuder alla som kommit tidigt till branschdagen eller alla gratistidningsmedarbetare i Stockholm på en uppskattad MusikQuiz på torsdagkvällen. NYHET i år bjuder dessutom CapMedia på plockmat innan quizen börjar. Missa inte det!
Själva branschdagen fredag 31 mars kickar igång klockan 9.00. Med frukost, mässa och affärsmingel på förmiddagen 9.00 – 13.00, lunch 13-14.00 och föredrag med årets tema affärsutveckling på eftermiddagen 14-17.00. Därefter tar galamiddagen vid med prisutdelning och underhållning fram till ca 23.00. Dagen övergår i natt och baren håller öppet för festfolket fram till 01.00
Lördagen den 1 april bjuder också på värde för branschen. Årsmöte skall hållas och fördjupande workshops i många av de affärsutvecklingssprojekt som presenterades kort under fredagen. Detta blir ett verkligt tillfälle att ta med sig konkreta affärsupplägg hem till sin tidning.
Anmäl dig redan idag!
Deltagande på Torsdagens (30 mars) AfterWork, kostnadsfritt för medlemmar (anmälan krävs)
Deltagande på hela branschdagen (31 mars), dag & kväll: 3995 SEK
Deltagande enbart på dagen (31 mars), mässa och föredrag: 2995 SEK
Deltagande på kvällen (31 mars), middag och prisutdelning 1695 SEK
Deltagande på lördagen (1 april) Årsmöte och Affärsutveckling kostnadsfritt för medlemmar (anmälan krävs)
Branschdagen 2022
Scandic Anglais Stockholm

Efter två år av restriktioner kunde Sveriges gratistidningar återigen arrangera den årliga branschdagen för alla branschens spelare.
Branschdagen arrangerades på Scandic Anglais och både dagen och kvällen blev en intressant, roande och glädjefylld tillställning. Många kontakter skapades, affärer gjordes och bra lokala gratistidningar visades upp och hyllades.
Branschdagen har utvecklats till att bli branschens självklara mötesplats där lokala tidningar från hela Sverige möts med leverantörer och partners. Dagen avslutades med en galamiddag med underhållning och höjdpunkten är den prestigefulla utdelningen av Årets gratistidning!
Se bilder från dag, föredrag och galakväll med prisutdelning nedan.
Fotograf Bosse Johansson
Bilder från branschdagen 2022
Branschdagen 2021
DownTown Camper Stockholm

Samtidigt som restriktioner lättade kunde Gratistidningarna arrangera den årliga branschdagen. Mötesplatsen för lokala gratistidningar, utgivare, journalister, kreatörer och leverantörer till hela branschen.
Branschdagen arrangerades på Scandic DownTown Camper och både dagen och kvällen blev en intressant, roande och glädjefylld tillställning. Många kontakter skapades, affärer gjordes och bra lokala gratistidningar visades upp och hyllades.
Branschdagen har utvecklats till att bli branschens självklara mötesplats där lokala tidningar från hela Sverige möts med leverantörer och partners.
Vi hade flera verkligt bra föredragshållare på plats: Jan Scherman talade om vikten av lokal valbevakning och att de enda som kan ge medborgarna denna ute i landet är det lokala gratistidningarna. Göran Öhman från Sprintad visade upp branschens potential som räckviddsmedie och uppmanade alla att dra sitt strå till stacken genom att effektmäta sina tidningar. Ulf dernevik från Kulturdepartementet talade om den nya medieutredningen och vad departementet vill med sin Mediepolitik. Erik Halkjaer från reportrar utan gränser gav deltagarna en omvärldsbild och lyfte fram den lokala journalistiken s vikt för demokratin i hela världen. Han sa samtidigt att Sverige inte står ohotade vad det gäller pressfrihet utan utmanas både avseende infrastrukturen och distributionen av nyheter och den krympande mångfalden. Men det största hotet mot den svenska pressfriheten är idag Hat och Hot mot journalister som leder till självcensur.
Dagen avslutades med en galamiddag med underhållning och höjdpunkten är den prestigefulla utdelningen av Årets gratistidning!
Se bilder från dag, föredrag och galakväll med prisutdelning nedan.
Fotograf Julio C Saint Just
Bilder från branschdagen 2021
Jan Scherman
Om hur de lokala gratistidningarna i många kommuner är de enda som kommer att kunna bevaka de lokala kommunvalen. Och hur viktiga dessa tidningar och den journalistik de skapar ‘är för den lokala demokratin.
Göran Öhman
Om hur de lokala gratistidningarna har en oöverträffad räckvidd och att medieköparna långsamt börjar förstå värdet av detta, men att mycket mer måste göras för att informera och sprida kunskap om mediekanalen gratistidningar.
Erik Halkjaer
Om hur pressfriheten är hotad över hela världen, och vilken skillnad lokal journalistik gör för den lokala demokratin. Sverige är inte fredat, pressfriheten hotas även här av infrastrukturproblem beträffande distribution, av en avsmalnad mediamångfald där färre mediehus har kontroll över en stor andel medier. Och om hur hat och hot pressar journalister till självcensur.
Christian Von Essen
Om hur världen utvecklas mot en allt bättre värld på många områden och om att detta ofta kommer i skymundan i mediebevakningen som i många fall är nästan dystopisk.
Bilder från branschdagen 2019
Bilder från föredrag
Jan Scherman
Om att den lokala gratistidningen borde får mycket större respekt för den lokala journalistik och insats den gör i väldigt många svenska städer och kommuner.
Alexandra Pascalidou
Om Gratistidningens roll för att minska polariseringen i det svenska samhället. Om att göra människor till människor igen
Staffan Hultén
Om den effekt som Gratistidningen skara för sina annonsörs-kunder, både som varumärkesbyggare och förmågan att skapa action.
PG Wettsjö
Om kommunikation och att försäljning är kommunikation. Hur vårt humör säljer, eller inte säljer…
Bilder från Galamiddag och prisutdelning
Branschdagen 2018
Branschdagen 2018 blev en stor succé och dagen och kvällen bjöd alla deltagare på både nyttigheter och nöje!
Foto Bosse Johansson
Under dagen fick ca 180 deltagare nätverka med 17 olika partners och utställare på anrika Berns i Stockholm. Mingelmässan blandades med föredrag från:
PostNord
MER effekt i kommunikationen, digitalisering av mediebranschen, Charlotte Svensson
Kapero
“We are going backwards” eller Räckvidden är viktigare än reklamköparen tror Fredrik Hallberg
Jonas Eriksson, VM domare i fotboll
Att vara chef för Zlatan, Messi och Ronaldo.
Gratistidningarnas Förening har instiftat priset som ett incitament för utveckling och förnyelse hos landets gratistidningar. Priset delas ut årligen och numera under våren. Priset delades ut för första gången 2007 på GTF-Galan i Täby den 26 oktober.
Galamiddag och prisutdelning
Kvällen bjöd på god mat i fantastiska lokaler på Berns, underhållning med klass och ös! Samt inte minst elva vinnare av olika priser. Vi säger grattis till dem alla!
Foto Bosse Johansson
Vinnarna
Vinnarna kom från hela landet, och det mest prestigefyllda priset – Årets Gratistidning hamnade hos fantastiska Örebroarn! Grattis!
Foto Bosse Johansson
Röster om branschdagen 2018
“Jag tjänar minst några hundratusen varje branschdag på de idéer jag får.”
“Mycket bra branschdag både gällande föreläsare och utställare!”
“Stort tack för en mycket trevlig och givande branschdag.”
“Mycket bra dag, alltid bra att knyta nya kontakter. För egen del var dagen/kvällen över förväntan.”
“Grymma föreläsare som verkligen fångade min uppmärksamhet.”
“Nätverkandet är det största värdet.”
Bilder från tidigare år
Har du synpunkter på hur branschdagen skall utvecklas?
Vill du vara med som partner och utställare?
Maila till dennis@gratistidningarna.se