Varmt välkommen till årets

Branschdag

för Sveriges gratistidningar

Branschdagen i år är lite speciell, med tanke på att föreningen firar 50 års jubileum.

Dagen som blickar mot framtiden, och har fokus på de kommande 50 åren, eller i alla fall de kommande fem åren?… Vi inleder med partnermässa och i samma lokal hålls korta föredrag om branschens utveckling. Nytt för i år är att vi delar ut hälften av priserna under dagen. Vi bjuder även på succécase från medlemsföretag på scenen för att stimulera internt erfarenhetsutbyte.

Dagen avslutas med jubileumsmiddag som blickar lite bakåt för att fira branschens 50 åriga historia. Kvällen kommer förutom prisutdelningar och underhållning att bjuda på en resa i tiden från föreningens bildande fram till idag.

Anmäl dig redan idag!

Deltagande på hela branschdagen (26 april), dag & kväll: 3250 SEK
Deltagande enbart på dagen (26 april), Branschmingel, föredrag och prisutdelningar: 2500 SEK
Deltagande på kvällen (26 april), middag och prisutdelning  1250 SEK

Anmäl er via länken nedan. På anmälningssidan kan du även boka hotellrum till reducerat pris på Elite Marina Towers

Branschdagen 2023

Elite Marina Towers Stockholm

Branschdagen arrangerades på Elite Marina Towers och vi hade både nuvarande och före detta kulturministrar på plats som båda gav sin bild och sina förväntningar på det framtida mediestödet.

Många kontakter skapades, affärer gjordes och bra lokala gratistidningar visades upp och hyllades.

Branschdagen har utvecklats till att bli branschens självklara mötesplats där lokala tidningar från hela Sverige möts med leverantörer och partners. Dagen avslutades med en galamiddag med underhållning och höjdpunkten är den prestigefulla utdelningen av Årets gratistidning! 

Se bilder från dag, föredrag och galakväll med prisutdelning nedan.

Fotograf Bosse Johansson

Bilder från branschdagen 2023

Branschdagen 2022

Efter två år av restriktioner kunde Sveriges gratistidningar återigen arrangera den årliga branschdagen för alla branschens spelare. 

Branschdagen arrangerades på Scandic Anglais och både dagen och kvällen blev en intressant, roande och glädjefylld tillställning. Många kontakter skapades, affärer gjordes och bra lokala gratistidningar visades upp och hyllades.

Branschdagen har utvecklats till att bli branschens självklara mötesplats där lokala tidningar från hela Sverige möts med leverantörer och partners. Dagen avslutades med en galamiddag med underhållning och höjdpunkten är den prestigefulla utdelningen av Årets gratistidning! 

Se bilder från dag, föredrag och galakväll med prisutdelning nedan.

Fotograf Bosse Johansson

Bilder från branschdagen 2022

Branschdagen 2021

DownTown Camper Stockholm

Samtidigt som restriktioner lättade kunde Gratistidningarna arrangera den årliga branschdagen. Mötesplatsen för lokala gratistidningar, utgivare, journalister, kreatörer och leverantörer till hela branschen.

Branschdagen arrangerades på Scandic DownTown Camper och både dagen och kvällen blev en intressant, roande och glädjefylld tillställning. Många kontakter skapades, affärer gjordes och bra lokala gratistidningar visades upp och hyllades.

Branschdagen har utvecklats till att bli branschens självklara mötesplats där lokala tidningar från hela Sverige möts med leverantörer och partners.

Vi hade flera verkligt bra föredragshållare på plats: Jan Scherman talade om vikten av lokal valbevakning och att de enda som kan ge medborgarna denna ute i landet är det lokala gratistidningarna. Göran Öhman från Sprintad visade upp branschens potential som räckviddsmedie och uppmanade alla att dra sitt strå till stacken genom att effektmäta sina tidningar. Ulf dernevik från Kulturdepartementet talade om den nya medieutredningen och vad departementet vill med sin Mediepolitik. Erik Halkjaer från reportrar utan gränser gav deltagarna en omvärldsbild och lyfte fram den lokala journalistiken s vikt för demokratin i hela världen. Han sa samtidigt att Sverige inte står ohotade vad det gäller pressfrihet utan utmanas både avseende infrastrukturen och distributionen av nyheter och den krympande mångfalden. Men det största hotet mot den svenska pressfriheten är idag Hat och Hot mot journalister som leder till självcensur.

Dagen avslutades med en galamiddag med underhållning och höjdpunkten är den prestigefulla utdelningen av Årets gratistidning! 

Se bilder från dag, föredrag och galakväll med prisutdelning nedan.

Fotograf Julio C Saint Just

Bilder från branschdagen 2021

Jan Scherman

Om hur de lokala gratistidningarna i många kommuner är de enda som kommer att kunna bevaka de lokala kommunvalen. Och hur viktiga dessa tidningar och den journalistik de skapar ‘är för den lokala demokratin.

Göran Öhman

Om hur de lokala gratistidningarna har en oöverträffad räckvidd och att medieköparna långsamt börjar förstå värdet av detta, men att mycket mer måste göras för att informera och sprida kunskap om mediekanalen gratistidningar. 

Erik Halkjaer

Om hur pressfriheten är hotad över hela världen, och vilken skillnad lokal journalistik gör för den lokala demokratin. Sverige är inte fredat, pressfriheten hotas även här av infrastrukturproblem beträffande distribution, av en avsmalnad mediamångfald där färre mediehus har kontroll över en stor andel medier. Och om hur hat och hot pressar journalister till självcensur.

Christian Von Essen

Om hur världen utvecklas mot en allt bättre värld på många områden och om att detta ofta kommer i skymundan i mediebevakningen som i många fall är nästan dystopisk.

Bilder från branschdagen 2019

Bilder från föredrag

Jan Scherman

Om att den lokala gratistidningen borde får mycket större respekt för den lokala journalistik och insats den gör i väldigt många svenska städer och kommuner.

Alexandra Pascalidou

Om Gratistidningens roll för att minska polariseringen i det svenska samhället. Om att göra människor till människor igen

Staffan Hultén

Om den effekt som Gratistidningen skara för sina annonsörs-kunder, både som varumärkesbyggare och förmågan att skapa action.

PG Wettsjö

Om kommunikation och att försäljning är kommunikation. Hur vårt humör säljer, eller inte säljer…

Bilder från Galamiddag och prisutdelning

Branschdagen 2018

Branschdagen 2018 blev en stor succé och dagen och kvällen bjöd alla deltagare på både nyttigheter och nöje!

Föregående bild
Nästa bild

Foto Bosse Johansson

Under dagen fick ca 180 deltagare nätverka med 17 olika partners och utställare på anrika Berns i Stockholm. Mingelmässan blandades med föredrag från:

PostNord

MER effekt i kommunikationen, digitalisering av mediebranschen, Charlotte Svensson

Kapero

“We are going backwards” eller Räckvidden är viktigare än reklamköparen tror Fredrik Hallberg

RAM

Gratistidningen i ett förändrat medielandskap, Staffan Hultén

Backa Demokratin

Valet 2018, Blank Spot Project, Brit Stakston

Lars Johan Åge

Konsten att komma överens, Ekonomie doktor Högskolan i Gävle.

Intervju med Helene Claesson

Södermalmsnytt som vann Årets gratistidning 2017

Jonas Eriksson, VM domare i fotboll

Att vara chef för Zlatan, Messi och Ronaldo.

Gratistidningarnas Förening har instiftat priset som ett incitament för utveckling och förnyelse hos landets gratistidningar. Priset delas ut årligen och numera under våren. Priset delades ut för första gången 2007 på GTF-Galan i Täby den 26 oktober.

Galamiddag och prisutdelning

Kvällen bjöd på god mat i fantastiska lokaler på Berns, underhållning med klass och ös! Samt inte minst elva vinnare av olika priser. Vi säger grattis till dem alla!

Röster om branschdagen 2018

“Jag tjänar minst några hundratusen varje branschdag på de idéer jag får.”

“Mycket bra branschdag både gällande föreläsare och utställare!”

“Stort tack för en mycket trevlig och givande branschdag.”

“Mycket bra dag, alltid bra att knyta nya kontakter. För egen del var dagen/kvällen över förväntan.”

“Grymma föreläsare som verkligen fångade min uppmärksamhet.”

“Nätverkandet är det största värdet.”

Bilder från tidigare år

Foto Bosse Johansson

Har du synpunkter på hur branschdagen skall utvecklas?

Vill du vara med som partner och utställare?

Maila till dennis@gratistidningarna.se

Gratistidningen är sannolikt Sveriges bästa räckviddsmedie idag!

Genom kampanjen “annonser som ger effekt” visar vi varför gratistidningen är älskad av läsare och annonsörer lokalt. 

Du hittar kampanjsidan här:
Annonser som ger effekt!

Fakta om Sveriges lokalaste räckviddsmedie