En utbildning för Sveriges gratistidningars säljare runt om i landet i fyra etapper, med totalt 9 kurstillfällen samt en ovärderligt Alumni nätverksgrupp på köpet. Det har funnits önskemål i flera år efter en riktigt bra säljutbildning för mediesäljare anpassad till gratistidningsbranschen. Förra året körde vi första kullen med säljare. Nu har utvecklat den med lite bättre underlag, lite fler kursvinklar och tagit till oss feedbacken från ifjol. En ännu bättre kurs väntar helt enkelt! Kursämnen som är anpassade för gratistidningsäljare, med utbildare som kan branschen, och har djup kunskap i försäljning.

Del 1 Gratistidningskunskap
- Presentation av deltagare för att starta upp nätverkmellan dem.
- Berättelsen om gratistidningen
- Vad gör en gratistidning unik och betydelsefull
- Varför spelar den en viktig roll för läsare
- Vilken roll spelar den för det lokala samhället i stort.
Ansvarig Patrik Vincent
2 tillfällen á 2,5 timmar
09.00-11.30 9 april och 17 april
Unikt material finns för alla deltagare
Del 2 Räckvidd och Reklameffekter
- Vilken roll spelar gratistidningen för annonsörer
- Räckviddens effekter
- Hur fungerar marknadsföring och hur tillgodoser gratistidningar behovet?
- Vi skapar verksamma och effektiva argument?
Ansvarig Kristoffer Sahlström & Patrik Vincent
2 tillfällen á 2,5 timmar
09.00-11.30 7 maj och 15 maj
Unikt material finns för alla deltagare
Del 3 Säljteknik
- Säljteknik – från behovsanalys till avslut.
- Varför genuin nyfikenhet betalar sig?
- Sälj med hjälp av olika kanaler? Fysiskt möte, Telefon, mail, SMS, Chatverktyg, Videomöte
- Bokade canvasmöten
- Argumentation
- Invändningar
- Avslutsteknik
Ansvarig Peter Paunovics, “Sveriges bästa säljare”
2 tillfällen á 2,5 timmar
09.00-11.30 4 juni och 12 juni
Del 4 Kreativ försäljning
- Idéförsäljning
- Självmotivering
- Positiv pristillvänjning
- Förhandlingsteknik
- Hantera klagomål
- Personlig handlingsplan
- AI som säljhjälpmedel
Ansvarig Dennis O Krook
2 tillfällen á 2,5 timmar
09.00-11.30 20 augusti, 28 augusti
Lär av de bästa
Kursen leds av några av Sveriges mest kunniga inom försäljning inom branschen gratistidningar.
Patrik Vincent
“Gratistidningsjesus” kallades han när han startade arbetet med att missionera räckvidd och gratistidningar till Sveriges mediabyråer för ett drygt decennium sedan. Han har startat tre försäljningsbolag för branschen och även hunnit vara vd för mitt i tidningarna i Stockholm och Göteborg. Nu driver han AdsPrint som nationellt säljbolag för branschen gratistidningar.

Kristofer Sahlström
Ovanstående Patrik Vincents kollega i “missionsarbetet” med att lära medieköparna vad effekten av räckvidd leder till. Har ett förflutet som försäljningschef och försäljningsdirektör på Direktpress, Mitt i, Sprintad, och numera AdsPrint.

Peter Paunovic, Novus Kunskap
Utnämnd till Sveriges bäste säljare med en lång säljkarriär från Metro då tidningen erövrade Sverige och världen. Numera föreläser och driver Yobber samt arbetar med flera av Sveriges största butiks och varumärken för att öka deras försäljning. Mötet mellan människor är den enskilt viktigaste delen i försäljningen enligt Peter.

Dennis O Krook
Med ett långt förflutet inom gratistidningarna med egen tidning i Småland och som ansvarig för JP/Pols satsning på Lokaltidningen i södra Sverige och därefter som affärsutvecklare med ansvar för Gratistidningarnas förenings kansli har Dennis mycket erfarenhet av idéförsäljning.

|
|