Det nalkas jul…

b3a06ca762697d98ba5092d67a025ab6
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest

Äntligen för en del, och en del säger – NEJ inte redan!…

Gratistidningarna har under året upplevt både sol och regn som de flesta företag.
Vissa tidningar känner av en prispress på marknaden som är utmanande och vissa har upplevt genombrott och vunnit mark och nya annonsörer då den prenumererade papperstidningen tappar i räckvidd. Vissa upplever en ökad konkurrens från digitala medier och vissa har tagit in digitala kanaler i huset för att erbjuda sina kunder detta som komplement. Oavsett så kan vi alla konstatera att marknaden är i förändring och det i snabbare takt än vi upplevt tidigare. Mycket pekar på att gratistidningen är en vinnare och jag pekar själv  den riktningen såklart. Gratistidningen upplevs av läsaren som en allt bättre tidning. Gratistidningen är det mest lokala mediet. Gratistidningen uppskattas mer och mer för sitt redaktionella innehåll, givet jämte lokala bra erbjudanden i annonserna. Gratistidningen läses längre tid per sida jämfört med dagstidningen. 30 sekunder per sidan jämfört med 20 i den prenumererade tidningen. Det är starka bevis för att Gratistidningen uppskattas och starka värden för annonsören att utnyttja. Det skall vi som branschorganisation och ni som medlemmar gå ut och berätta för alla kunder under 2018. Vi skall tala som vad kanalen gratistidningen är bra på och vilken samhällsnytta den gör för läsaren, för det lokala näringslivet på orten. Ingen når och berör så många lokalt som gratistidningen.

I skrivande stund sitter min redaktion och väljer ut bidrag för nästa års tävling – Årets gratistidning! det skall bli spännande att se vilka bidrag vi kommer att skicka in. Har ni skickat in? om inte är det dags att börja kika på det,i mitten av januari skall bidragen vara inskickade. Oavsett om vi nomineras eller inte så är tidningen vinnare genom att tävla. Vi strävar nämligen efter att bli bättre, ge läsaren en bättre tidning, en bättre upplevelse. Vi strävar efter att erbjuda nya idéer och ”produkter” till annonsörerna. Den 13 april får vi veta om vi vinner något, då går branschdagen av stapeln på Berns i Stockholm.

Vi ses då och tills dess önskar jag er en riktigt God Jul och ett Gott och framgångsrikt Nytt år!

Mathias Bång
Ordförande
Gratistidningarnas Förening

PS kika gärna på filmen där Staffan Hultén och Dennis Krook pratar om rapporten “Gratistidningen i ett förändrat medielandskap”.

 

Rapporten finns tillgänglig för medlemmar.

Har du inte fått den? Eller ännu inte är medlem? Kontakta Dennis Krook på kansli@gratistidningarna.se