Nominerade till Tävlingen Årets gratistidning 2020 Del 3 av 3

ÅGT del 3
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest

Nominerade till Årets Bild

En bild som visar träd, utomhus, mark, sitter

Automatiskt genererad beskrivning

#Hälsingland
Tomatdjungel

Fotograf: Håkan Persson

“För Kaw Wha kan steget från djungeln i Burma till djungeln i Bredänge tyckas långt, men strax utanför Järvsö har han hittat ”hem” för att odla grönsaker. I projektet ”Cirkeln i Järvsö” och bilden skildras två idag viktiga saker i samhället – närodlat och integration.”

En bild som visar träd, gräs, utomhus, person

Automatiskt genererad beskrivning

Nacka Värmdö Posten

Begravning
Fotograf: Jenny Frejing

”Fotograf Jenny Frejing fångar i sin bild den kompakta bedrövelsen när Ndella förs till sista vilan, i en ljus, närmast självlysande, kista buren av allvarliga män. I bakgrunden står sörjande kvinnor, många iförda solglasögon. Och, som fond: de höga tallarna, i tyst givakt.”

En bild som visar gräs, person, himmel, utomhus

Automatiskt genererad beskrivning

Mitt i Haninge
Rullande Buss
Fotograf: Stefan Källstigen

“Lukas Gyllstedt och de andra barnen blåser såpbubblor i väntan på att pastan och köttbullarna tas ut från den rullande förskola i Haninge. Bilden fångar glädjen i att blåsa glittrande såpbubblor en vanlig gråmulen vardag.”

Nominerade till Årets Etta 

Ettan få större och större betydelse för Gratistidningen. Genom ettan lockar vi nya läsare. Unga medborgare anger att de är intresserade av lokala nyheter och genom ettan kan vi locka både dem och andra till att lyfta tidningen och börja läsa. Därför får ettan en allt större och viktigare roll för tidningen. Juryn belönar en bra etta, där kombinationen mellan foto, redaktionellt innehåll och annons lockar till mer läsning inne i tidningen.

En bild som visar skärmbild, dagstidning

Automatiskt genererad beskrivning

Göteborg Direkt

Foto Markus Andersson, Redigering Klas Johansson

“Bild och rubrik i perfekt symbios för att illustrera vad jobbet handlar om. Ibland är det enkla det geniala”

En bild som visar dagstidning, text

Automatiskt genererad beskrivning

Mitt i Upplands-Bro

Johnnie Lager, redigerare/Pekka Pääkkö, fotograf

“En lysande citatrubrik visar hur gängvåldet nått in i folkhemmets vardagsrum – så konkret att det känns i magen. Perfekt matchad med bilden av maken vid kulhålet.”

En bild som visar person, byggnad, dagstidning, inomhus

Automatiskt genererad beskrivning

Yippie

Jakob Tjernström

“Vi berättar om människor som bor eller verkar i Härnösand och som ger kommunen liv och själ. Vi berättar om händelser och rörelser som skapar utveckling och framtid”

Nominerade till Årets Lokalsajt

Juryn bedömer både innehållet och upplevelsen. Innehållet skall vara lokalt, relevant, och till nytta för läsaren. Upplevelsen bedöms efter design, snabbhet och användarvänlighet

En bild som visar skärmbild, text

Automatiskt genererad beskrivning

Alekuriren

Ansvariga: Peach (Alekurirens egen reklam-, och webbbyrå)

“Att utveckla en sajt och struktur som på mindre än ett år generar 120 000 visningar per månad och på samma tid ”nästan” finansierar en webmaster”

En bild som visar skärmbild

Automatiskt genererad beskrivning

Magazin24 

Ansvarig: Henrik Hansson

“Lokalsajten som har mottot ”Alltid närvarande, nära dig” har funnits sedan starten 1999 parallellt med printtidningen Magazin24. En liten snabbfotad redaktion som rör sig likt en gerillatrupp över det lokala och regionala medialandskapet. Snabb, uppdaterad, nära läsaren och ständigt på jakt.”

En bild som visar skärmbild, dagstidning

Automatiskt genererad beskrivning

VXONews.se 

Ansvarig: Daniel Rydström

“VXOnews.se grundades 2016 och har blivit en självklar nyhetsförmedlare och nyhetskälla för invånare i Växjö och Kronoberg. Med lokal journalistik och lokala annonser når nyhetssajten 70 000 unika webbläsare varje vecka i en stad med omkring 90 000 invånare”

Nominerade till Årets Gratistidning

Här bedömer juryn helhetsintrycket av tidningen. Tidningen skall:

1. Uppfylla tröskelkrav enligt stadgar
– Ha en ansvarig utgivare och iaktta pressetiska regler
– ha minst 25% redaktionellt innehåll, varav 60% är egenproducerat
– ges ut med minst 11 nummer per år
– ha en hushållstäckning i spridningsområdet om minst 90%, undantaget ”Nej tackare”
– respektera sina läsare och ”Nej tack till gratistidning”
– ha diversifierade annonsörer, dvs en kundtidning eller medlemstidning är ej att betrakta som lokal gratistidning.

2. Erbjuda läsaren ett relevant, aktuellt och journalistiskt lokalt innehåll.
3. Erbjuda läsaren en positiv tidningsupplevelse.
4. Tidningen skall också kunna visa på ekonomisk stabilitet genom positiv utveckling eller ett positivt resultat.

En bild som visar dagstidning, text

Automatiskt genererad beskrivning

Laholms Tidning
Upphovsmän: Anders Sjölin, Sarah Bernshed, Jannik Hansen, Sanna Hjalmarsson, Rickard

Gustafsson, Johan Wilmarstrand Jönsson, Mattias Thulin, Thomas Eklöv, Stefan Suokas, Jeanic Persson, Jonas Lindqvist

“Från konkurs till återuppståndelse!

Den 23 oktober 2018 kom nyheten om att Laholms Tidning försatts i konkurs. Drygt sex månader senare återuppstår denna anrika lokaltidning som gratis veckotidning under Lokaltidningens flagg. En comeback som inte bara möttes av ett stort lokalt engagemang utan också uppmärksammades i riksmedia långt utanför kommunens gränser. Succén var ett faktum redan från start. Under året som gått har tidningen gått från klarhet till klarhet och är i dess nya form åter en väletablerad och högt ansedd aktör både i och utanför Laholm.”

Nacka Värmdö Posten

Upphovsmän: NVP-redaktionen

“30 år av riktigt bra lokaljournalistik — vilken annan gratistidning kan skryta om det? Nacka Värmdö Posten fortsätter att årets alla veckor servera de över 150 000 Nacka- och Värmdöborna de senaste nyheterna, de bästa intervjuerna, de snyggaste bilderna, den mest aptitliga layouten och den mest livaktiga insändarsidan.”

En bild som visar text, dagstidning, skärmbild

Automatiskt genererad beskrivning

Västerås Tidning

Ansvarig utgivare: Peter Alexandersson

”Västerås Tidning har allt och ser till att printmedia fortsatt är ett välläst media. Med ett snitt på 60 printsidor per vecka besegrade de morgontidningens försök att totaldistribuera på torsdagar och vinner slaget om annonsörerna. Med stort antal målgruppsanpassade teman, bilagor och arrangemang med starkt lokalt fokus ger de alla Västerås medborgare en verkligt bra lokal tidning”

På branschdagen och gratistidningarnas gala den 4 september får vi veta vilka som vinner.