Reklamkampanjer för gratistidningarna

Bild kampanj 2024 GTF Demokrati
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest

För att lyfta Gratistidningarnas roll i lokalsamhället och visa på värdet av en lokal tidning som delas ut till alla har GTF tagit fram en reklamkampanj som medlemmarna kan använda i sina egna tidningar. Tillsammans kan tidningarna påminna kommuner, och etablissemang vilken viktig funktion en gratistidning på orten har. 

Vi vill med den första kampanjen uppnå flera saker. 1. Lyfta er tidning, den lokala tidningens värde för demokratin på er ort för de samhällsaktörer och dem som är engagerade i samhället. 2. Lyfta värdet av Gratistidningar kollektivt i Sverige. Med över 2,5 miljoner läsare tillsammans kan vi göra ett bra avtryck och lyfta fram den lokala tidningens viktiga roll för demokratin i Sverige. 3. Skapa merförsäljning för medlemmarna genom att kommuner och samhällsaktörer förstår värdet och vikten av en tidning så hoppas vi kratta i manegen för ett ännu bättre samarbete med landets kommuner. Vissa har redan det, men många har möjlighet att flytta sina positioner till det bättre.

Kampanjen har två avsändare. Dels Gratistidningarna som med en liten faktaruta lyfter branschens värde och verifierar det. Dels den egna logotypen såklart! Inget varumärke är starkare lokalt än den lokala tidningen. I exemplen ovan som gjorts av BoxOf i Västerås så ser ni Västerås Tidning, och deras logotype byts enkelt ut i InDesigndokumenten som ni laddar ner till er egen. I annonserna med bilder kan ni med fördel byta ut bilden också till en med lokal prägel och er egen tidning för att göra igenkänningen ännu starkare.

Ladda ner annonserna här

Den andra versionen av reklamkampanjen för Gratistidningarna handlar om den lokala gratistidningens effekt för annonsörerna.

Här har respektive tidning möjlighet att byta ut den generiska tidningen på bilden mot den egna. Inga nya bilder behöver tas utan denna byts ut enkelet i Photoshop. (instruktion bifogas med materialet)
Kampanjen får på detta viset även denna två avsändare. Dels Gratistidningarna som med en liten faktaruta lyfter branschens värde och verifierar det. Dels med bilden på tidningen som ger läsaren en familjär igenkänning av den “egna” tidningen.
Exemplen ovan är skapade av Peach reklambyrå på Alekuriren.  
Ladda ner annonserna här