2024 närmar sig sitt slut. Det var året då Gratistidningarnas förening firade sin 50 årsdag! Vilket vi gjorde med pompa och ståt i våras! Jag ler fortfarande när jag tänker på den 50 åriga historia som berättades under kvällen och skänker en tacksamhetens tanke till alla de äldre styrelsekollegor som engagerat sig och skapat förändring och bättre förutsättningar för den bransch som vi nu får verka i. Det är tydligt att utmaningarna har förändrats under åren och föreningens styrelse behöver fortsätta arbetet med att följa utvecklingen för branschen och agera i stora och små frågor som ger oss rätt förutsättningar för våra medlemstidningar. Men vi får också se tillbaka på ett år som har varit fullt av både utmaningar och framgångar. Några av våra medlemmar har haft ett riktigt bra år med fin försäljning och andra har haft det kämpigare av vad vi förstått.
Det är fortsatt turbulent i världen med krig som skapar oro och lidande samtidigt som många länder befinner sig i politiska utmaningar. I Sverige har vi räntor som äntligen går ner igen, samtidigt som energipriserna går upp (och ner). Vi har dessutom många utmaningar som hänger kvar efter pandemin, inte minst så har många av företagen som också är “våra” kunder fortfarande har det kämpigt. Konkurserna har nått rekordnivåer och det påverkar såklart landet som helhet.
Samtidigt kunde många av medlemmarna kvalificera sig för det nya mediestödet som vi kämpat för så länge. Det innebär en viss ekonomisk trygghet för många, men framförallt är det otroligt roligt att se hur tidningar runt om i landet tar ett större ansvar för den lokala journalistiken. Vi har nog aldrig haft så stora möjligheter att utveckla och göra bra lokala gratistidningar som nu! Med detta följer så klart också ett stort ansvar att använda mediestödet till den lokala journalistiken och jag ser verkligen fram emot att se fina exempel på detta under branschdagen 2025.
Så det går ner och upp, det är liksom lite berg-och-dalbana, något som roade mig mer när jag var ung, nu längtar jag oftare efter stabilitet. Lite “ordning och reda” på den lokala annonsmarknaden önskar I alla fall jag mig i julklapp.
Som om inte berg-och-dalbana på annonsmarknaden vore nog! Distributionsfrågan har seglat upp som en ny utmaning och för några blivit lite av en ödesfråga. GTF arbetar löpande med att finna lösningar på de stora frågorna vi står inför. För något år sedan var det skenande papperspriser som höjde tryckpriset långt mer än vad någon räknat med och mer än vad en normal budgetuppräkning omfattar. I år har istället distributionsfrågan aktualiserats för de flesta, även här drabbas några rejält hårt och kämpar med att hitta lösningar för att hantera distributionen I framtiden. I GTF arbetar en grupp med att kartlägga olika initiativ för att testa alternativa distributionslösningar och kombinationer av fler, så kallade hybridlösningar. Jag ser fram emot vad det kan komma ut av det arbetet nästa år.
Jag vill sist men inte minst hylla alla de vinnare från årets gratistidningstävling. Det har snart gått ett år sedan ni korades nu, men er prestation och ert engagemang sträcker sig fram till nästa branschdag den 4 april. Ni fortsätter att vara en inspiration för oss alla. Gratistidningarna runt om i landet gör det möjligt för medborgarna att hålla ihop det lokala livet och stärka samhället i hundratals kommuner runt om i Sverige. Allas och envart arbete är ovärderligt I detta, och jag är otroligt tacksam för det.
Med detta vill jag önska er alla en riktigt God Jul och ett gott nytt år.
Med vänliga hälsningar,
Ann-Louise Kleen
Ordförande