Lokalt i Dalarna är Årets lokala Nyhetstidning
Fredagen den 4 april firades årets branschdag för gratistidningar med prisutdelning i tävlingen årets gratistidning. 12 priser i olika kategorier delades ut till förtjänstfulla och stolta vinnare! Här är alla vinnarna!
(Fotografier av Bosse Johansson)
Vinnare av Årets lokala Magasin
Yippie Härnösand
” Årets magasin är ett traditionellt magasin med en modern strategi. En snygg och matig månadstidning matchas med proffsiga veckosändningar i rörlig bild och podd. Vi utbrister ett Yippie för Årets magasin”
Ansvarig: Kenneth Zetterlund

Vinnare av Årets reportage Samhälle
Östgötatidningen
“Anstalten i Skänninge”
” Verkligheten är komplex. Det är en av journalistikens uppdrag att inte stanna vid det enkla och lättköpta utan att envist arbeta vidare och söka ge en helhetsbild. Det har gjorts vad gäller anstalten i Skänninge.”
Journalist: Sara Anderberg, Mia Karlsvärd

Vinnare av Årets reportage Sport & kultur
Östra Sörmlands posten
“Alpint i Ukraina”
” Det vinnande reportaget överraskar med nya kunskaper och visar samtidigt med utmärkt tydlighet hur engagemang verkligen kan göra skillnad. En spännande och lärande berättelse om hur en enskild människa skapade stor skillnad på en oväntad arena gör Östra Sörmlands Posten till vinnare.)
Text & foto: Johan Karlsson

Vinnare av Årets gräv eller artikelserie
Nacka Värmdö Posten
“Smartare Värmdö”
Att granska de inflytelserika i samhället är en av journalistikens viktigaste men också mest krävande uppgifter. Genom sin ihållande granskning av en kommun och dess misskötsel av offentliga medel visar vinnaren att god och grävande journalistik är oersättlig.
Journalist: Charlotta Westling

Årets journalist – Lina Alkner Timner
FinnvedenNU
” Årets journalist förmår kombinera sin gåva att berätta i både text och bild på ett sätt som lyfter berättelserna till en nivå utöver den vanliga, och med det erbjuder läsaren upplevelser och insikter som stannar kvar länge.”

Årets annonskampanj
LjungbyNU
Månadsnytt
” Årets annons är motsatsen till de polerade guldäggsvinnarna – och just därför briljant. Den är inte bara en annons, utan en perfekt spegling av samspelet mellan tidning och läsare, samhälle och medborgare, räckvidd och relevans. Annonsören visar med sitt självklara medieval exakt hur det ska göras – ett föredöme för branschen. Egentligen är det märkligt att årets annons inte syns i varenda Gratistidning. Men kanske är det bara en tidsfråga. Vi hoppas att vinnaren blir den gnista som tänder den utvecklingen.”
Säljare: Joakim Ormsmarck, Grafiker Jennica Paulsson

Årets Säljare – Säljteamet på NU-tidningarna
Made In Båstad
” Framgångsrika tidningar byggs av framgångsrika säljare – och Årets säljare är själva definitionen av detta. Med skarpt affärssinne, enastående kundfokus och en outtröttlig drivkraft har vinnaren spelat en avgörande roll i att lyfta både varumärke och affärer. Genom ett nära och dynamiskt samarbete med en passionerad tidningsmakare har insatsen inte bara burit frukt – den har skapat en revolution. På bara fyra år har omsättningen tredubblats, ett tydligt bevis på att rätt kombination av lokal journalistik och kompromisslösa säljinsatser ger verkliga resultat.”

Årets Lokala insats
Lokalt i Dalarna
Lokalt i det långa loppet
” Bland flera starka bidrag i kategorin Årets insats har juryn valt en artikelserie som med värme och engagemang lyft fram gemenskap, uthållighet och förändringskraft i det lokala samhället. Genom att följa en grupp vanliga människor som utmanar sig själva och spränger sina gränser har tidningen skildrat en resa fylld av vilja, mod och inspiration. Samtidigt har serien visat hur små initiativ kan skapa stor förändring.
Artikelserien har inte bara inspirerat läsarna – den har stärkt sammanhållningen och ökat medvetenheten om vikten av folkhälsa. Ett strålande bevis på att lokal journalistik kan göra skillnad långt bortom spalterna.”
Ansvariga: Niclas Bergwall, Karin Diffner

Årets Digitala satsning
Lokaltidningen Växjö
“Vinnaren av Årets digitala satsning har inte bara förenat två världar – den har skapat en ny. Med den tryckta tidningens räckvidd och trovärdighet i perfekt symbios med det digitala mediets interaktivitet och dynamik har satsningen förändrat spelplanen. Genom att ge läsarna nya sätt att fördjupa sig, engagera sig och interagera har den inte bara stärkt användarupplevelsen – utan också lojaliteten. Här är beviset på att när print och digitalt möts på rätt sätt, blir summan större än delarna. 1+1 är inte längre 2 – det är 3. Vinnare är Lokaltidningen Växjö”
Ansvariga: Sebastian Lindgren, Cecilia Petersson

Årets Första sida
Yippie Härnösand
“ Med en kraftfull bild och bra indragare tar denna förstasida läsarens fulla uppmärksamhet. En lyckad komposition för en gratistidningsetta i tiden- Grattis Yippie!”
Redigering: Kenneth Zetterlund Foto: Frida Sjögren

Årets Bild
Nacka Värmdö Posten
Saltkråkan på nytt
“ En fin komposition där kontrasterna gifter sig fint med varandra, men också en bild som verkligen fångar både detaljer och ögonblick. Vi skulle faktiskt kunna tala om ögonblickets magi, eller snarare om konsten att fånga smaken av regn. Utmärkelsen Årets bild går till Nacka Värmdö Posten.”
Fotograf: Jenny Frejing

Årets Lokala Nyhetstidning
Lokalt i Dalarna
“ I upptagningsområdet finns många tidningar men få ägare och höga betalväggar. Då är detta knuttimrade mediehus mer än ett alternativ för den som vill följa det som händer i närheten. På papper och digitalt. Raka, tydligt presenterade nyheter med lokal förankring i fem editioner i Dalarnas största byar och städer gör att ”Lokalt i” är Årets lokala nyhetstidning.”
Ansvariga: Redaktionen

Fotograf Bosse Johansson