Kategorierna:
Årets effektivaste kampanj
Årets kunderövring
Årets initiativ
På branschdagen den 29 mars avslöjas alla vinnarna, men att vara nominerad är en vinst i sig! Ett bevis på att tidningen, medarbetarna och alla inblandade har gjort något utöver det vanliga! Att man ansträngt sig och genom tro och vilja skapat ett större värde!
Vi lyfter på hatten, gratulerar de nominerade och håller tummarna för dem i finalen!
Jury:Staffan Hultén, RAM, Hans Nelson, Jakobsson/Addemotion och Mats Rönne, Senior Adviser, Pyramid
Fredagen 29 mars på Berns får vi veta vilka som vunnit!
Nominerade till Årets effektivaste kampanj
De bästa och effektivaste kampanjer som skapats lokalt för gratistidningarnas kunder. Kampanjen skall kunna visa på vilken mätbar EFFEKT kampanjen haft och vilken kundnytta den gjort.
Mitti
Länsförsäkringar
Ansvarig: Carl Berglund
”För Länsförsäkringar etablerades konceptet: Din lokala expert. En expertspalt presenterad på Mitt i:s temasidor för bostad, motor och hälsa. Spalten fokuserar på skadeförebyggande åtgärder och/eller relevanta tips och råd som naturligt anknyter till de redaktionella ämnen och artiklar som presenteras i temat. Ett klockrent exempel på hur annonsfinansierat innehåll adderar relevant nytta till läsaren i en redaktionell kontext”
Kristianstadsjournalen
ICA Maxi
Ansvarig: Marie Wramås, grafiker
“I April presenterades en idé till uppslags-annonsering för ICA MAXI i Kristianstad.
Uppslaget fokuserar inte på butikens traditionella marknadsföring av vara/pris. Det visar bredden och specialsortiment varvat med bilder på avdelningar och personal, matrecept mm. Och har bidragit till markant ökad försäljning av det dyrare specialsortimentet och kundens kännedom om butikens bredd”
Bjäreliv
Valet 2018
Ansvariga: Projektledare: Joakim Ormsmarck Grafiker: Fredrik Strandberg
“Inför valet 2018 tog tidningen ur ett demokratiskt perspektiv ett initiativ för att lyfta valdeltagandet från katastrofala 63% i senaste valet. Kampanjen “Gör DITT val 9 september” resulterade i ett historiskt högt valdeltagande på 86,65%
Nominerade Årets ”kunderövring”
Gratistidningarna älskar nya kunder och kategorin belönar säljaren eller teamet med den bästa erövringen under 2018 av en ny kund. Erövringen kan vara stor, strategisk, prestigefull eller viktig av annan anledning.
Sollefteåbladet
Sollefteå Kommun
Ansvarig: Sandra Molitor Sjöberg
“Med hjälp av svårslagna argument fick tidningen Sollefteå kommun att flytta sitt nyhetsbrev till företagare till Sollefteåbladet, en erövring som både gynnar tidningen, våra läsare och kommunen syfte – i detta fall ett förbättrat företagsklimat.”
Tidningen 7an
O-ringen
Ansvarig: Ulf Eklund och Johannes Jonsson Grafiker: Kamilla Åhlander
Tre år innan O-ringen skulle gå av stapeln i Örnsköldsvik kontaktade Tidningen 7 tävlingsarrangören. Framförhållningen gav resultat och 2018 kunde en informationsspäckad tidning delas ut till O-ringens tävlande. En bra inkomstkälla som skulle gått tidningen förbi om de inte varit alerta och framåtblickande.”
Mitti
Intersport
Ansvarig: Carina Björklund
“Då räckvidden alltid varit en kritisk faktor för dem var även det den största utmaningen i lokal annonsering. Hösten 2017 testade de av flertalet lokala medier och under 2018 blev Mitt i Intersports förstahandsval för all lokal print-annonsering. Därmed erövrade Mitti en stor andel från dagspress som resulterade i 32 annonsveckor under hela 2018.”
Nominerade till Årets Initiativ
Här tävlar vi i nyskapande försäljning. Nya koncept, nya idéer, nya kunder, nytt kreativt temainnehåll etc. Kort och gott – Årets initiativ visar på nya intäkter för tidningen. Initiativet skall redovisa försäljning i intäkt, volym, procent eller vara mätbar på något sätt
Mitti
Min lokala hjälte och MIO
Ansvarig: Linda Norrbin
“Mio blev huvudpartner i samband med lanseringen av Min lokala hjälte. I detta skräddarsydda partnerskap adderades även kommersiella artiklar vars fokus är storytelling på lokal nivå och som kombinerar varumärkesbyggande med utbudsannonsering och employer branding. Med detta samarbete hittade Mitti nya intäkter i ett mycket synligt projekt där både läsare och annonsörer kände stort engagemang”
VXO-Magazinet
VXO Weekend
Ansvarig: Daniel Rydström
“En månadsbilaga i Magazinet. Den är såld på abonnemang och annonsörerna har tecknat upp sig för att vara med i tio nummer. I paketen ingår annonser i samtliga nummer, men annonsörer får också vara med på plocksidor. En gång under tidsperioden erbjuds även native om deras verksamhet. Intäkten för hela projektet är cirka en miljon kronor”
Skärholmen Direkt
Skärholmsandan
Ansvarig: Petter Beckman
“Ett intressant och unikt exempel på hur en lokaltidning kan ta på sig ledartröjan som samlande kraft och mobilisera goda krafter för att stärka framtidstron och utvecklingspotentialen i sitt område, och samtidigt stärka sitt eget varumärke”