Mediabyråinvesteringarna minskar i januari jämfört med samma period förra året. Nästan alla mediaslag backar, TV och internet är undantagen som ökar något.
Sökord backar förvånansvärt, men det kan bero på att många byråer har separata byråer som hanterar sök för de mest sökintensiva kunderna och dessa ligger utanför barometern enligt Staffan Slörner, vd på Sveriges mediabyråer.
Mediekategorier som ökat i januari 2016:
Internet | 4,9 procent |
TV | 3,8 procent |
Mediekategorier som minskat i januari 2016:
Fackpress | -42,1procent |
DR/Annonsblad | -39,2 procent |
Dagspress kväll | -29,4 procent |
Populärpress | -26,5 procent |
Sök | -26,0 procent |
Dagspress storstad | -17,2 procent |
Utomhus/trafikreklam | -5,5 procent |
Bio | -5,1 procent |
Dagspress landsort | -2,9 procent |
Radio | -0,8 procent |
Övrigt | -48,2 procent |