Här är alla nominerade tävlingen årets gratistidning!

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest

På branschdagen den 31 mars avslöjas alla vinnarna, men att vara nominerad är en vinst i sig! Ett bevis på att tidningen, personalen och alla inblandade har gjort något utöver det vanliga! Att man ansträngt sig och genom tro och vilja skapat ett större värde.

Vi lyfter på hatten, gratulerar de nominerade och håller tummarna för dem i finalen.

Nominerade till årets reportage, tre kategorier

  • Personporträtt
  • Politik, samhälle och näringsliv
  • Sport, kultur, nöje

Kriterier: Förmågan att genom val av ämne, stil, språkbruk, intervjupersoner med mera spegla det som sker i det lokala samhället. Förmågan att presentera artikeln på ett lättbegripligt och intresseväckande sätt. Förmågan att beröra läsarna.

Jury: Mikael Marklund, Medievärlden, Journalist/redaktör och vd/delägare på medievarlden.se
Figge Falk, journalist, tidigare ägare och chefredalktör på innerstadspress i Stockholm, samt chefredaktör Lokaltidningen Skåne.
Anders Gerdin, Journalist, senior rådgivare Mindmakers, tidigare chefredaktör Aftonbladet 1997-2007, startade Sportbladet, Sveriges första dagliga sporttidning.

Årets reportage “Personporträtt”

 

 

Lokaltidningen 

Med serien
“min ovanliga diagnos”
Text & bild Sanna Hjalmarsson

Länk

 

 

Umeå tidning

“Clownen Bobbi livar upp där döden ständigt är närvarande”
Text & bild Sveds Signe Söderlund

Länk

 

 

Tidningen 7 

“Att hitta hem långt bort”
Text: Märta Wulf, Foto Håkan Nordström, Grafisk form Kamilla Åhlander

Länk

Årets reportage “Politik, samhälle & näringsliv”

 

 

 

Tidningen 7 

“Vi reser till Auschwitz”
Text: Nils Ågren, Foto Ville Karppinen Ågren och Håkan Nordström. Grafisk form Ingela Molander

Länk

 

 

Svenljunga Tranemo Tidning 

“Starkast är drömmen om att få arbeta inom sitt yrke här i Sverige”
Text & foto: Ann Sofie Wahlberg

Länk

 

 

Södermalmsnytt

“Vintertullen – den perfekta stormen”
Text & foto: Elina Lundberg

Länk

Årets reportage “Sport, kultur & nöje”

 

 

Markbladet & STT

“Mellobevakningen”

Text: Katarina Johansson, Lena Carlsson, Elin Larsson
Foto: Christer Hansson, Lena Carlsson, Katarina Johansson, Marina Bengtsson

Länk

 

 

Nacka Värmdö Posten

“Birgittas bullar favorit i år igen”

Text: Ingemar Lundin
Länk klicka på nr 6 2016

 

 

Bromma Tidning

“FK Bromma först i världen”

Text: Ellinor Prawitz
Länk 

Nominerade till årets initiativ!

Kriterier:Här vill vi se nyskapande. Vad har tidningen trampat på för nya stigar. Eller hur har man förnyat befintliga. Har man hittat nya intäktsvägar, förnyat annonsaffären, ökat användarnyttan.

Jury: Per Fagerlund, BOLD Printing Group, Per har lång erfarenhet av tidningsutveckling. Per har tillsammans med sina kunder utvecklat erbjudandet gentemot annonsköparen.

 

Norrköping-Magazinet 

Med Magnentus tabloid
Idé & försäljning Cecilia Hesselgren & Mats Nilsson, Produktion Malin Jonsson & Jennie Larsson

Magnentus Tabloid är resultatet av ett nära samarbete mellan fastighetsägaren Magnentus, dennes leverantörer, kunder, medarbetare och Norrköpings-Magazinet.  Det är en trevlig, stilren produkt som lyfter lyckade samarbeten där syftet är att Norrköping expanderar.
Magnentus Tabloid har i år genererat en icke oansenlig ny intäkt varav 100% är nykund. Tidningen är en native produkt och helt finansierad av annonsintäkter från Magnentus hyresgäster och leverantörer.
Formen har tagits fram av Swepress producenter i samråd med Magnentus VD, Magnus Malm. Magnus har själv skrivit inledningen till tidningen och förmedlat hur Magnentus tillsammans med sina samarbetspartners bidrar till att Norrköping växer.
 

 

Umeå tidning

Med Crosspaketet – vi förnyar annonsaffären!
Ansvarig Peter Öystilä

Våren 2016 påbörjade Umeå Tidning ett samarbete med Schibsted och Aftonbladets mobilannonsering med annonser som syns i apparna: Aftonbladet.se, TV.nu, Klart.se, SVD.se och Omni.se under ett gemensamt namn, Crosspaketet. Räckvidden för Crosspaketet i Umeå kommun är 80 procent i Umeå kommun per vecka. Vårt geografiska upptagningsområde för Schibsted är Västerbotten och potentialen för mobilannonseringen kan räknas till omkring 15 miljoner kronor för 2017. Umeå Tidning beräknas sälja mobila annonser för cirka 5 miljoner under 2017, d.v.s. cirka tio gånger mer än vad en gratistidning med ett lager på 100 000 sidvisningar per vecka har möjlighet att sälja för. Det är här vi menar att vi är nyskapande och hittat nya intäktsvägar för den lokala annons-affären, som dessutom efterfrågas av kunderna.

Länk

Västerås Tidning

Tidningen Kvinna
Utgivare Västerås Tidning

Tidningen ”Västerås Tidning Kvinna”, kallad Kvinna, en tidning som vänder sig till alla kvinnor i magasinformat och adresseras till alla hushåll med minst en kvinna som är mellan 18-70 år. Och 2017 kommer ut i fyra utgåvor.
En idé som utifrån vetskapen om läsarprofil och beteende för modertidningen, renderade i ett magasin som journalistiskt hanterar en helt annan och spetsad målgrupp och bygger på allvarliga, berörande hyperlokala reportage, om och för kvinnor i vår region. Helt producerat av våra egna resurser. Och med en lokal ton. Detta har gett möjlighet till en ny annonsaffär på befintliga kunder, där vi kunnat visa på en spetsad målgrupp men också på en annan form av produktion. Magasinformat och papper. Öppnat dörrar för känsligare mode annonsörer och en annan typ av marknadsföringsbudskap.
Länk
 

 

Nominerade till årets foto

Kriterier:Här bedöms hur man med val av upplägg, stil, bildspråk, fotografiskt kunnande med mera speglar det som sker i det lokala samhället. Hur väl bilden representerar artikel eller reportage på ett lättbegripligt och intresseväckande sätt. Förmågan att beröra läsarna.

Jury: Pontus Höök, Fotograf i New York för svensk press sedan 1997. Rapporterat från 9/11, Katrina, USA valen m.m. Bosse Johansson, Legendarisk fotograf på Aftonbladet!

 

Markbladet

Motorklubbens årliga stortävling lockar många deltagare.
På bilden fångas en av hemmaåkarna, Linda Samuelsson i sin SAAB 99 medan hon väntar på att köra fram till startposition i sitt första lopp för helgen. Speglandes i bilrutan syns hennes bror Magnus som peppar in i det sista.
Foto: Christer HanssonLänk

 

Nacka Värmdö Posten

Gustavsgarden demonstrerar. Frågan om att privatisera ett äldreboende i Gustavsberg blev höstens stora stridsfråga i Värmdö. Jenny Frejing tog många bilder av hur en grupp som annars inte hör till samhällets mest högljudda tog den striden. Den här bilden kanske är den som bäst symboliserar det.
Foto: Jenny Frejing
Länk
 

Umeå tidning

Studsmattor finns i stort sett i varenda villaträdgård. Bröderna Isak och Alfred Wiklund och kompisarna William Strömberg, William Agestedt och Alfred Agestedt har tagit studsandet till en helt annan nivå. De gör avancerade volter och tricks som de filmar och lägger ut på en Youtube-kanal med tusentals följare. Bilden togs i samband med ett stort fyrasidigt reportage om killgänget.
Foto: Johan Engman
Länk
 

 

Nominerade till årets Etta

Kriterier: Hur designar man en bra etta, hur kombinerar man bäst foto, redaktionell text och annons för att skapa en etta som ger läslust.
Jury: Lars Rodvaldr, r.ED. Erfarenhet som AD och journalist har Lars skapat designkoncept för ett 50-tal tidningar.
 

 

Umeå Tidning

24 augusti 2016

Redigerare: Johan Engman. Foto Sveds Signa Söderlund

Vår etta består enbart av redaktionellt material. Syftet är att berätta vilken typ av produkt vi är, det vill säga en papperstidning som levererar relevant lokal journalistik som både granskar, upplyser och underhåller.

För att locka till läsning väljs bilderna – framför allt dragaren – ut med omsorg. Puffarna består både av bilder och citat och innehållen i dem varierar. Allt för att tilltala så många som möjligt.

Umeå tidnings fågel, en symbol som fungerar som en budbärare, tar alltid plats på ettan. Där kan vi kommunicera direkt med läsaren och den förstärker också det som är unikt med oss.

Länk

 

 

Västerås Tidning

Lördag 12 november 2016

Redigerare: Fredrik Klevenhaus, journalist

Donald Trump var den mest omskrivna personen i världen, den veckan presidentvalet avgjordes i USA. Självklart platsade Donald Trump i den lokala gratistidningen med en ytterst lokal vinkling.

En stiliserad bild på Trump tittandes genom Västerås egna skyskrapa, en flört med Trumps egna Trump Tower på Manhattan.
Länk

 

 

Sigtunabygden

27 Juli 2016

Redigerare: Jeanina Santiago, Maria Lindblom och Maria Larsdotter

Bilden är lite ovanlig i kompositionen, därför fastnar blicken på sidan.
Denna etta förmedlar både glädje och djup genom att nyheterna som presenteras är att vitt skilda slag.
Här ryms på en liten yta allt från brister inom vården, dagens liv för lantbrukare, en fristadsförfattares dilemma och dansglada personer.

 

 

 

 

Nominerade till årets EFFEKTivaste kampanj!

Kriterier:Temat för året är Gratistidningen ger EFFEKT. Då skall vi såklart lyfta fram alla de fantastiska annonskampanjer som ni och era säljare genomför åt era kunder. Tävla med era bästa referencase på nöjda kunder med lyckade kampanjer. Kriteriet är kampanjen skall vara lokal, eller regional. Juryn sätter extra stort värde om den är lokalt producerad.

Jury: Staffan Hulten, RAM, Grundare av RAM som mäter EFFEKTEN av läsning och annonsering i tidningar och sajter över hela världen. Thomas Juhrén, vd Smart Company som utvecklar medieföretag. Erfarenhet från TNS Sifo, (lanserade bla. Sesame). Mediabyråerfarnehet från MEC som ”Sveriges tyngsta medieköpare”

Din Lokaltidning i Sandviken
Med Fastighetsbyrån
Idé & försäljning Ann-Louise Kleen

Fastighetsbyrån i Sandviken som leds av Gustav Björkman bytte huvudmedie för sin lokala annonsering till Gratistidningen under 2014 och säger:
– Vi ökade vår förmedling med 25% under 2015 och 10% under 2016. Vi har ju gjort andra marknadsinsatser plus att mäklarna har blivit vassare också, men annonsering hos Din Lokaltidning i Sandviken har varit en viktig pusselbit i vår ökning.
I annonseringen har vi valt att inte bara lyfta fram objekten då dessa oftast säljs ändå, utan valt att lyfta fram våra mäklare som profilerar företaget.
Din Lokaltidning som är den lokala Gratistidningen i Sandviken ger EFFEKT! eller faktiskt otroligt bra EFFEKT.
Lokaltidningen Kristianstad
Attendo/sommarlust
Redaktionell projektledare – Anders Sjölin, Copywriter – Pär-Anders Arelund, Redigerare – Mattias Svantesson, säljare – Andrée Brugn, Thomas Johansson

I nativeannonserna skulle invånarna få ta del om allt från hur Attendo väver samman dåtidshistoria med nutidshistoria (äldreboendet växer fram på klassisk kulturmark), hur teknik blir en del av äldreboendes vardag genom smarta bygglösningar, hur en referensgrupps åsikter kan inkluderas i ett nytt storbygge.
Genomslaget för kund har varit enormt. Genom nativeannonsernas utformning har ett gigantiskt intresse väckts hos läsarna och kunden vittnar om att de aldrig blivit så nedringda förr, från nyfikna läsare som vill veta mer om äldreboendet.
Sommarlust-annonskampanjen varar över 37 införanden i Lokaltidningen Kristianstad. Den har resulterat i så mycket goodwill för Attendo att kunden redan skrivit på avtal för att göra om konceptet i ytterligare kommuner under 2017. En synnerligen EFFEKTiv kampanj där ett högt annonsvärde gifter sig med lokalt läsvärt annonsmaterial. En win-win för såväl annonsör, läsare som Lokaltidningen.

Länk

Örebroarn
Världens barn
Eleonore Lennermark, Jesper Eriksson, Peter Sjöö

2013 saknade Världens barn en lokal mediapartner.  Örebro som stad bidrog då med näst minst pengar per person i hela Sverige. Örebroar´n blev mediapartner och bestämde sig för att satsa ordentligt på uppdraget. En bred kampanj drogs igång där både säljavdelningen och redaktionen var involverade. Den stora räckvidd som Örebroar´n kan leverera skapade helt nya förutsättningar för att få fart på insamlingen. Resultatet lät inte vänta på sig utan Örebro gick som en raket från botten till att bli den näst mest generösa staden. Örebroar´n har nu för tredje året i rad fortsatt som tung partner och i år klev Örebro upp på första platsen. Detta har gett stor uppmärksamhet i Sverige. För världens barn, för Örebro, örebroarna och Örebroar´n. Framgången beror dels på mycket laddade annonser med ett tydligt budskap, men också på bra reportage och journalistik kring insamlingsarbetet. Detta är ett kvitto på hur en väl genomtänkt kampanj i en lokalt stark kanal kan leverera och ge EFFEKT.
 Länk
 

 

Nominerade till årets Lokalsajt

Kriterier: Den digitala närvaron blir allt viktigare. Denna tävlingskategori tittar på detta. Juryn kommer bedöma både innehållet och tekniken. Innehållet skall vara lokalt och relevant. Aktuellt och till nytta för läsaren. På den tekniska sidan bedöms teknisk design (mobil/web, surfplatta, snabbhet) och grafisk design.

Jury: Oskar Sardi, Leeads, Oskar har många års erfarenhet av lokala mediasajter från Leeads som arbetar med försäljning åt över 100 medieföretag. Han vet vad som krävs av framgångsrik sajt både vad gäller content och context.

Sigtunabygden.se

Sigtunabygden.se har i år slagit rekord i antal sidvisningar. Framgångsreceptet har varit att avsätta en person per dag att endast ägna sig åt polis-och webbnyheter. Mottot är att publicera lokala nyheter som är relevanta för läsarna. SB har många olika röster på sajten och i tidningen. Detta mycket tack vare att så många läsare hör av sig via Facebook för att dela med sig och medverka med egna erfarenheter.
För att locka in fler läsare både till sajten och till Facebook-sidan så produceras normala veckor också ett filmklipp per vecka. I stort är redaktionens filosofi att alltid stå på läsarnas sida, att ta alla på allvar, skapa läsarmedverkan genom att personligen ta kontakt.  Vi också har byggt upp flera etage under nyhetsetaget på vår sajt. Exempelvis sport, åsikten & debatt och kultur.Fakta: På Facebook har vi nu 4 376 som gillar oss (20 januari) en siffra som ökar stadigt och på Sigtunabygden.se hade vi vecka 2   111 087 sidvisningar.

Länk

Stockholmdirekt.se

Förra årets vinnare i kategorin Årets lokalsajt, StockholmDirekt, fortsätter att växa. Tillväxten sker genom att bra lokal journalistik sprids inte minst i sociala medier. Samtidigt har jakten på digitala intäkter inletts. Målet? En smart ad-on-produkt till DirektPress lokaltidningar.
Under 2016 har redaktionerna i Stockholm formerat sig och bytt arbetssätt. Metoden ”webb först” ger bra tempo på sajtens alla sidor, både de lokala och startsajten med stockholmsnyheter, men också bra innehåll i papperstidningarna. Resonemanget lyder; det folk vill läsa på webben vill de också läsa på papper. Vi måste försäkra oss om att våra papperstidningar är lästa och omtyckta, det gör vi inte minst genom att använda webben som ett kvalitetsfilter.Antalet sidvisningar har ökat från 7,4 miljoner 2015 till 11,9 miljoner sidvisningar 2016.
Antalet unika användare från 2,9 miljoner 2015 till 3,9 miljoner 2016.
Länk

nyp.se

Genom små förbättringar  fortsätter NVP.se att växa. Under förra året hade sajten i snitt 17 300 läsare per vecka. Det som främst bidragit till tillväxten tror vi är en mer aktiv nyhetsförmedling, nu läggs minst halva papperstidningen ut på nätet innan den når brevlådorna. Det gör att vår veckotidning i princip blir som en dagstidning på nätet.
Dessutom märker vi att de som inte är trogna besökare letar sig dit när det hänt något – exempelvis under snöstormen i november då drygt 12 000 besökare följde vår liverapportering.
Även affärsmässigt skedde en tillväxt, under 2016 ökade annonsintäkterna med cirka 10 procent.Länk

 

 

Nominerade till årets GRATISTIDNING

Kriterier: Helhetsintrycket av tidningen. Tidningens läsvärde och läsupplevelse. Tidningens utveckling och nytänkande.Jury: Sakari Pitkinen, Journalist och PR konsult, Legendarisk chefredaktör på Metro i både Sverige och världen under 15 år. Har gett ut boken, Metro ”Konsten att skaffa sig fiender över hela Världen” Kersti Forsberg, Journalist, vd Fojo, Media institute, tidigare tidningschef Hallå tidningarna i Skåne. Sara Svärd, PostNord, Utvecklingsansvarig Gratistidningar.

Västerås Tidning

Utgivning: Västerås, Hallstahammar och Surahammar
Upplaga: 89.500 ex.
Utgivningsdag: Onsdag & Lördag/söndag
Omfång: 48-52 sidor/utgåvaGenom att med tvådagarsutgivning och satsning på tilläggsprodukter som magasinen “Business” för affärsläsarna och “Kvinna” för kvinnliga läsare har Västerås tidning visat mod att expandera utanför den traditionella gratistidnings-boxen.

Länk

 

Umeå Tidning

Utgivning: Umeå kommun
Upplaga: 67.200 ex.
Utgivningsdag: Onsdag
Omfång: genomsnitt 48 sidor/vecka

Umeå Tidning har en struktur som är lätt att vänja sig vid och en mix och en journalistik som ger tidningen en känsla av angelägen nyhetstidning.
Länk

 

SödermalmsnyttUtgivning: Södermalm, Stockholm
Upplaga: 66.100 ex.
Utgivningsdag: Lördag
Omfång: 40-60 sidor/veckaDet är en utmaning att skapa lokal journalistik i en huvudstad. Genom en blandning av ”snackisar” och nyheter, ofta med en konverserande, men aldrig inställsam, ton har tidningen antagit utmaningen och lyckats bli en angelägenhet för invånarna i Stockholms största stadsdel.

Länk