Branschfakta
Gratistidningen är sveriges mest lokala medie och når en oslagbar räckvidd tillsammans. Lästiden är lång och acceptansen för annonser i mediet är hög.
I rapporten Gratistidningens förändrade roll i medielandskapet finner man imponerande fakta om vad gratistidningen betyder för den lokala läsaren, hur den skapar “trafik till butik” och hur innehållet förändrats över tid.
Du finner hela rapporten HÄR
3,34 miljoner hushåll
Gratistidningen finns i stort sett i varje svensk kommun och tillsammans når de en hushållsupplaga på över 3,34 miljoner
64% räckvidd
Gratistidningarna har i genomsnitt 64% räckvidd i sitt lokalområde.
18 minuters lästid
Gratistidningen läses i genomsnitt i 18 minuter. Och varje sida läses i snitt i 31 sekunder enligt mätningar genomförda av RAM 2017.
234 av 290 kommuner
Gratistidningar täcker de flesta av Sveriges kommuner. De varierar i upplaga, format, frekvens men gemensamt är att de distribueras gratis till varje hushåll i de flesta svenska kommuner.
Reklamtrötthet
Reklamtröttheten breder ut sig och inte mindre än 81 procent tycker att reklam är irriterande i Epost, 65 procent i sociala medier. Det mediet enligt Novus undersökning där läsaren tycker att reklam stör MINST är Gratistidningen.
Andel av läsare som inte tycker om eller inte alls tycker om reklam i medier
Enligt RAM läsarundersökning 2017 så anger hela 33 procent att de aktivt letar efter bra erbjudanden i gratistidningen.
Fakta & Fördom om Gratistidningen (Rapport 2020)
Fakta och Fördom 2.0 Politik och samhälle.
Rapporten har fokus på läsarnas struktur och engagemang.
Fakta och Fördom 2.0 Storkund.
Rapporten har fokus Varumärkesbyggande Engagemang och action.
Fakta och Fördom 2.0 SoMe.
Rapporten har fokus Gratistidningens skillnader som marknadsföringskanal jämfört med Sociala Medier