Samtliga nominerade i Årets Gratistidning 2018

135 BernsLOW2
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest

Här har vi samlat alla de nominerade bidragen med länk så att du kan avgöra själv om de nominerade är värdiga eller inte. Samt använda det som inspiration inför nästa års tävling, redan nu är det dags att sätta målen för nästa år och utmana redaktionen eller säljavdelning till att göra stordåd och vara med och vinna nästa år.

Tävlingsgrupp Kommersiella bidrag med kategorierna: Årets Initiativ, Årets Erövring och Årets EFFEKTivaste kampanj.

 

Jury: Staffan Hultén, RAM, Peter Paunovics, Föreläsare inom försäljning och kundupplevelse, Magnus Wretbring, Fd Försäljningschef Mediekompaniet och UNT

 

Nominerade till Årets Initiativ 

Här tävlar vi i nyskapande. Vilka nya stigar har trampats? Juryn belönar nya intäktsvägar, nya koncept, förnyad annonsaffär.

 

Västerås Tidning

VALBILAGAN

”Att börja prata om något så grundläggande viktigt lite för tidigt är inte bara briljant, utan också bildande”

LÄNK

Ansvariga: Jonas Edberg, Fredrik Klevenhaus och Reijo Arola

 

Södermalmsnytt 

SOFO – Stories

”Att våga föreslå något så traditionellt, enkelt och samtidigt supereffektivt till ett av världens hippaste köpområden är inte bara modigt, utan också briljant. Med produkten visar man tydligt att prints effekt fortsätter att leverera”

LÄNK

Ansvariga: Emil Fagerlund, Jonas Herjeby, Katarina Sjöstedt och Christian Williamsson

 

Sollefteåbladet 

TEMATIDNINGARNA: Hemtrevligt, Familjärt och Festligt

”Tydliga, givande teman, snyggt förpackade och i samarbete med flera gav 1 miljon kronor i nya intäkter”

LÄNK Hemtrevligt

LÄNK Familjärt

LÄNK Festligt

Ansvarig: Sandra Molitor Sjöberg

 

Nominerade till Årets Erövring.

Gratistidningarna älskar nya kunder och kategorin belönar säljaren eller  teamet med den bästa erövringen under 2017 av en ny kund. Erövringen kan vara stor, strategisk, prestigefull eller viktig av annan anledning.

 

Din Lokaltidning Sandviken

GÖRANSSON CUP

”Att bidra till att förstärka en lokal stor händelse är något av lokaltidningarnas största uppgift. Här är det gjort med skicklighet och resultat för annonsörerna”

LÄNK

Ansvarig: Ann Louise Kleen

 

Lokaltidningen Mitti 

RUSTA

”Vissa annonsörer behöver det tryckta mediet för dess köputlösande effekt. Till det behöver man en ordentlig spridning. Med sunda argument och stark distribution har man vunnit kunden”

Ansvarig: Sami Moisola

 

Sollefteåbladet

SOLLEFTEÅ KOMMUN

”Att spara på medborgarnas pengar borde ligga högst upp på varje offentlig organisations lista. Med rätt argument har man fått dubbelt så mycket för hälften av pengarna”

LÄNK

Ansvariga: Fredrik Modin och Sandra Molitor Sjöberg

 

Nominerade till Årets EFFEKTivaste kampanj.

Tävla med era bästa och effektivaste kampanjer som ni skapat för era kunder. Kampanjen skall vara lokal, eller regional. Juryn sätter extra stort värde om den är lokalt producerad.  Bidraget skall kunna visa på vilken kundnytta kampanjen gjort.

 

Bjäreliv

ICA ONLINE

“Att lansera något online via offline, och få sådana starka resultat att det skapar jobbtillväxt är suveränt”

LÄNK

Ansvariga: Joakim och Julia Ormsmarck

 

Västerås tidning 

BLACK FRIDAY

“Ett koncept som sprider sig över hela världen är för starkt för att inte kapitalisera på. Här har det gjorts snyggt, smart och smakfullt”

LÄNK

Ansvariga: Västerås tidnings säljteam och Anita Lorenz

 

BjäreNu 

MÄRK-DNA.

”Enkelt budskap, tydligt utbud med pris. Så använder man print för att driva försäljning!”

LÄNK

Ansvarig: Joakim Archibald Ormsmarck

 

Tävlingsgrupp Redaktionellt innehåll med kategorierna: 

Årets Reportage, Politik, samhälle, näringsliv; Årets Reportage, Sport, kultur, nöje; Årets Reportage, Personporträtt; Årets Gräv i gratistidning och Årets Artikelbild

Jury: Brit Stakston, Plan Spot Project, Jonas Nordling, ordförande Journalistförbundet, Emanuel Karlsten, journalist SR och debattör och Gunnar Nygren, Medieforskare, Södertörn.

 

Nominerade till Årets Reportage, politik, samhälle, näringsliv

Vi bedömer förmågan att genom val av ämne, stil, språkbruk, intervjupersoner spegla det som sker i det lokala samhället. Artikeln eller reportaget skall erbjuda en intressant och bra upplevelse och beröra läsaren.

Göteborg direkt

Missbrukare behandlas som barn

”En inkännande och ärlig skildring av hur livet kan förändras, och göra vem som helst till den oönskade”

LÄNK

Journalist: Kristian Risenfors

 

Södermalmsnytt

Lista skulle fostra föräldrarna

”Ett ögonöppnande reportage om hur en skolförvaltning försökte lösa ett problem, och istället skapade ett nytt”

LÄNK

Reporter Elina Lundberg, Nyhetschef Hampus Jarnlo

 

Nacka Värmdö Posten

Äldreboende i containrar

”Ett effektiv skildring av vad som visade sig vara mer än bara en ombyggnad av ett äldreboende”

LÄNK

Reporter: Charlotta Westling, Foto Jenny Frejing

Nominerade till Årets Reportage, Sport, kultur, nöje

 

Umeå Tidning

SM i marsvin

”Ett modigt utgjort reportage som visade att även ett obskyrt mästerskap kan ha läsvärde”

LÄNK

Journalist: Anna Bergman

 

Mitti Bandhagen

Rågsveds boxningsklubb

”Ett gräsrotsreportage om det lokala idrottslivet när det är som viktigast”

LÄNK

Journalister: Pernilla Fagerström (text) och Stefan Källstigen (foto)

  

Umeå Tidning

Supportern

”En varm skildring som gör det lättare att förstå supporterns lycka och kval”

LÄNK

Journalist: Elisabeth Glaas, text och foto

Nominerade till Årets Personporträtt

 

Örebroarn

Nu vill jag hellre spela gitarr och konsulta
”Ett ovanligt öppet och ärligt möte med en
avhoppad politiker som visar upp sig som
en människa av kött och blod.”

LÄNK

Journalist: Jesper Eriksson
(Skribent/fotograf/redigerare)

 

Markbladet

Från Talibanerna till Kinna

”Ett fint kortporträtt som skildrar en bakgrund som allt fler svenskar kan relatera till.”

LÄNK

Journalist: Lena Carlsson (Text och foto)

  

Umeå Tidning

Skolmormor

”En varm skildring av en vardagshjälte, som ger läsaren hopp och en önskan om ett samhälle med fler skolmormödrar av denna kaliber”

LÄNK

Journalist: Sara Lundvall, skribent och fotograf

Nominerade till Årets Artikelbild 

Umeå Tidning

Isvaksbadare

”En på många sätt uppfriskande bild, som kombinerar händelse och komposition föredömligt.”

LÄNK

Fotograf: Johan Engman

 

Nacka Värmdö Posten

Äldreboende i container

”En bild som fint kompletterar
ett viktigt reportage i ett ämne
som kan vara svårt att illustrera.”

LÄNK

Fotograf: Jenny Frejing

 

Göteborg direkt

Cello

”En ambitiös porträttbild som balanserar perfekt mellan konstfoto och reportagebild”

LÄNK

Fotograf: Markus Andersson Foto och Josefin Gabrielson, text

Nominerade till Årets Gräv i Gratistidning   

Lokaltidningen Lund

Sexhärvan i Lund

”Ett lyckat gräv som startades i det lilla och växte ut till en riktig skandal i ett ämne som skakade hela världen förra året”

LÄNK

Journalist: Felix Alnemark

 

Lokaltidningen Malmö

Augustenborg

”Ett ambitiöst gräv, där en skolinspektion följdes upp effektivt med nya avslöjanden som följd”

LÄNK

Journalist: Åse-Marie Nilsson

 

Södermalmsnytt

All dans och musik försvinner helt

”Ett litet delikat gräv som visar att djävulen oftast sitter i detaljerna”

LÄNK

Journalist: Sophie Stigfur

Tävlingsgrupp “Upplevelsen” med kategorierna: Årets Etta, Årets Lokalsajt och Årets Gratistidning

Jury: Madeleine Bäck, vd, Swedish Content Agencies, Sakari Pitkinen, ”Ovän med hela världen” fd chefredaktör Metro, Niclas Rislund, fd. Chefredaktör Dagens Media

 

 

Nominerade till Årets Etta

Juryn belönar en bra etta, där kombinationen mellan foto, redaktionellt innehåll och annons ger läsaren en bra upplevelse som lockar till mer läsning inne i tidningen.

 

Mitti Bromma

”Smart och pigg uppdatering av världens vanligaste lokalnyhet ”kolla – så såg det ur här förr”. Ettan är ett tydligt bevis på hur en redigerares kompetens och kreativitet kan lyfta nyheter till en ny nivå. Fotografi, bildmontage och rubriksättning i skönt samspel”

LÄNK

Layout: Evelina Olsson

 

Bromma Tidning

”En bra etta ska vara antingen visuellt tilltalande eller beskriva något som berör läsekretsen. Bromma tidning lyckas att göra både och. Den starka och färggranna grafiken får nog de flesta läsares ögon att stanna till. Och nästa alla i upptagningsområdet kan relatera till kökaoset till och från Bromma. Dessutom är puffrubrikerna välskrivna”

LÄNK

Layout: Jonas Herjeby, Storymark

 

Mitti Södermalm

”En bra etta reder sig själv om redigeraren bara har en bra bild. Men någon ska våga dra på bilden och sätta en vettig rubrik. Här sitter allt, hela historien med grannar som klagar på livemusik finns både i bild och ettapuff”

LÄNK

Layout: Evelina Olsson

 

 

Nominerade till Årets Lokalsajt

Juryn bedömer både innehållet och upplevelsen. Innehållet skall vara lokalt, relevant, aktuellt  och till nytta för läsaren. Upplevelsen bedöms efter design, snabbhet och användarvänlighet

Mitti.se

”Ett välstrukturerat, välredigerat och rent sajtbygge som är lättnavigerat för besökaren. Bilder och texter har tydligt lokalt fokus och håller hög kvalitet”

Till sidan

Ansvarig: Anna Körnung och redaktionen

 

Lokaltidningen.se

”Lokaltidningen dominerar i Skåne. Men de är även starka i sociala medier. Med 25 000 följare är de landsändens näst största medie på Facebook och förmodligen också största gratistidning där”

Till sidan

Ansvarig: Marek Stefaniak och webbredaktionen

 

VXOnews.se

”VXOnews är ett bevis på att det inte är försent än. Projektet som startade 2016 är enligt uppgift redan lönsamt och har kopplat samman tryckt gratistidning med en site på ett smart vis, där respektive medies styrkor stöttar varandra. Dessutom har de på två år fått 15 000 följare på Facebook”

Till sidan

Ansvariga: Daniel Rydström, Nadia Hagberg och Oscar Appelgren

Nominerade till Årets Gratistidning

Här bedömer juryn helhetsintrycket av tidningen. Tidningens läsvärde och läsupplevelse.

Örebroarn

”En riktig lokaltidning! Örebroar’n är en tydligt journalistisk produkt med relevanta lokalnyheter och reportage. Starkt nyhetsfokus, tydlig struktur och klassisk nyhetsredigering av sparsmakat snitt med raka nyhetsrubriker”

LÄNK

Ansvarig utgivare: Anders Nilsson

 

Markbladet

”Hösten 1967 gick Sverige över till högertrafik och en 40-årig Olof Palme får sitt första ministerjobb och Marks kommun får Markbladet. Mycket har förändrats i Sverige men så har det varit i Mark sedan dess. Tidningen kommer aldrig att vinna designpriser, men folkets – och annonsörernas – kärlek väger mer. Markbladet har under dess senaste tio år varit landets mest lästa tidning sex gånger med räckvidder kring 90 procent”

LÄNK

Ansvarig utgivare: Matz Hammarström

 

Umeå Tidning

”För gratistidningar i mellanstora städer krävs mer än geografisk relevans. Umeå tidning har antagit den utmaningen och satsat på rak klassisk nyhetsjournalistik, stark visuell identitet och en tydlig struktur. Resultatet blir en fullvuxen tidning som är lätt att navigera och lära sig att gilla”

LÄNK

Ansvarig utgivare: Elisabeth Glaas