Här har vi samlat alla de nominerade bidragen med länk så att du kan avgöra själv om de nominerade är värdiga eller inte. Samt använda det som inspiration inför nästa års tävling, redan nu är det dags att sätta målen för nästa år och utmana redaktionen eller säljavdelning till att göra stordåd och vara med och vinna nästa år.
Tävlingsgrupp Kommersiella bidrag med kategorierna: Årets Initiativ, Årets Erövring och Årets EFFEKTivaste kampanj.
Jury: Staffan Hultén, RAM, Peter Paunovics, Föreläsare inom försäljning och kundupplevelse, Magnus Wretbring, Fd Försäljningschef Mediekompaniet och UNT
Nominerade till Årets Initiativ
Här tävlar vi i nyskapande. Vilka nya stigar har trampats? Juryn belönar nya intäktsvägar, nya koncept, förnyad annonsaffär.
Västerås Tidning
VALBILAGAN
”Att börja prata om något så grundläggande viktigt lite för tidigt är inte bara briljant, utan också bildande”
Ansvariga: Jonas Edberg, Fredrik Klevenhaus och Reijo Arola
Södermalmsnytt
SOFO – Stories
”Att våga föreslå något så traditionellt, enkelt och samtidigt supereffektivt till ett av världens hippaste köpområden är inte bara modigt, utan också briljant. Med produkten visar man tydligt att prints effekt fortsätter att leverera”
Ansvariga: Emil Fagerlund, Jonas Herjeby, Katarina Sjöstedt och Christian Williamsson
Sollefteåbladet
TEMATIDNINGARNA: Hemtrevligt, Familjärt och Festligt
”Tydliga, givande teman, snyggt förpackade och i samarbete med flera gav 1 miljon kronor i nya intäkter”
Ansvarig: Sandra Molitor Sjöberg
Nominerade till Årets Erövring.
Gratistidningarna älskar nya kunder och kategorin belönar säljaren eller teamet med den bästa erövringen under 2017 av en ny kund. Erövringen kan vara stor, strategisk, prestigefull eller viktig av annan anledning.
Din Lokaltidning Sandviken
GÖRANSSON CUP
”Att bidra till att förstärka en lokal stor händelse är något av lokaltidningarnas största uppgift. Här är det gjort med skicklighet och resultat för annonsörerna”
Ansvarig: Ann Louise Kleen
Lokaltidningen Mitti
RUSTA
”Vissa annonsörer behöver det tryckta mediet för dess köputlösande effekt. Till det behöver man en ordentlig spridning. Med sunda argument och stark distribution har man vunnit kunden”
Ansvarig: Sami Moisola
Sollefteåbladet
SOLLEFTEÅ KOMMUN
”Att spara på medborgarnas pengar borde ligga högst upp på varje offentlig organisations lista. Med rätt argument har man fått dubbelt så mycket för hälften av pengarna”
Ansvariga: Fredrik Modin och Sandra Molitor Sjöberg
Nominerade till Årets EFFEKTivaste kampanj.
Tävla med era bästa och effektivaste kampanjer som ni skapat för era kunder. Kampanjen skall vara lokal, eller regional. Juryn sätter extra stort värde om den är lokalt producerad. Bidraget skall kunna visa på vilken kundnytta kampanjen gjort.
Bjäreliv
ICA ONLINE
“Att lansera något online via offline, och få sådana starka resultat att det skapar jobbtillväxt är suveränt”
Ansvariga: Joakim och Julia Ormsmarck
Västerås tidning
BLACK FRIDAY
“Ett koncept som sprider sig över hela världen är för starkt för att inte kapitalisera på. Här har det gjorts snyggt, smart och smakfullt”
Ansvariga: Västerås tidnings säljteam och Anita Lorenz
BjäreNu
MÄRK-DNA.
”Enkelt budskap, tydligt utbud med pris. Så använder man print för att driva försäljning!”
Ansvarig: Joakim Archibald Ormsmarck
Tävlingsgrupp Redaktionellt innehåll med kategorierna:
Årets Reportage, Politik, samhälle, näringsliv; Årets Reportage, Sport, kultur, nöje; Årets Reportage, Personporträtt; Årets Gräv i gratistidning och Årets Artikelbild
Jury: Brit Stakston, Plan Spot Project, Jonas Nordling, ordförande Journalistförbundet, Emanuel Karlsten, journalist SR och debattör och Gunnar Nygren, Medieforskare, Södertörn.
Nominerade till Årets Reportage, politik, samhälle, näringsliv
Vi bedömer förmågan att genom val av ämne, stil, språkbruk, intervjupersoner spegla det som sker i det lokala samhället. Artikeln eller reportaget skall erbjuda en intressant och bra upplevelse och beröra läsaren.
Göteborg direkt
Missbrukare behandlas som barn
”En inkännande och ärlig skildring av hur livet kan förändras, och göra vem som helst till den oönskade”
Journalist: Kristian Risenfors
Södermalmsnytt
Lista skulle fostra föräldrarna
”Ett ögonöppnande reportage om hur en skolförvaltning försökte lösa ett problem, och istället skapade ett nytt”
Reporter Elina Lundberg, Nyhetschef Hampus Jarnlo
Nacka Värmdö Posten
Äldreboende i containrar
”Ett effektiv skildring av vad som visade sig vara mer än bara en ombyggnad av ett äldreboende”
Reporter: Charlotta Westling, Foto Jenny Frejing
Nominerade till Årets Reportage, Sport, kultur, nöje
Umeå Tidning
SM i marsvin
”Ett modigt utgjort reportage som visade att även ett obskyrt mästerskap kan ha läsvärde”
Journalist: Anna Bergman
Mitti Bandhagen
Rågsveds boxningsklubb
”Ett gräsrotsreportage om det lokala idrottslivet när det är som viktigast”
Journalister: Pernilla Fagerström (text) och Stefan Källstigen (foto)
Umeå Tidning
Supportern
”En varm skildring som gör det lättare att förstå supporterns lycka och kval”
Journalist: Elisabeth Glaas, text och foto
Nominerade till Årets Personporträtt
Örebroarn
Nu vill jag hellre spela gitarr och konsulta
”Ett ovanligt öppet och ärligt möte med en
avhoppad politiker som visar upp sig som
en människa av kött och blod.”
Journalist: Jesper Eriksson
(Skribent/fotograf/redigerare)
Markbladet
Från Talibanerna till Kinna
”Ett fint kortporträtt som skildrar en bakgrund som allt fler svenskar kan relatera till.”
Journalist: Lena Carlsson (Text och foto)
Umeå Tidning
Skolmormor
”En varm skildring av en vardagshjälte, som ger läsaren hopp och en önskan om ett samhälle med fler skolmormödrar av denna kaliber”
Journalist: Sara Lundvall, skribent och fotograf
Nominerade till Årets Artikelbild
Umeå Tidning
Isvaksbadare
”En på många sätt uppfriskande bild, som kombinerar händelse och komposition föredömligt.”
Fotograf: Johan Engman
Nacka Värmdö Posten
Äldreboende i container
”En bild som fint kompletterar
ett viktigt reportage i ett ämne
som kan vara svårt att illustrera.”
Fotograf: Jenny Frejing
Göteborg direkt
Cello
”En ambitiös porträttbild som balanserar perfekt mellan konstfoto och reportagebild”
Fotograf: Markus Andersson Foto och Josefin Gabrielson, text
Nominerade till Årets Gräv i Gratistidning
Lokaltidningen Lund
Sexhärvan i Lund
”Ett lyckat gräv som startades i det lilla och växte ut till en riktig skandal i ett ämne som skakade hela världen förra året”
Journalist: Felix Alnemark
Lokaltidningen Malmö
Augustenborg
”Ett ambitiöst gräv, där en skolinspektion följdes upp effektivt med nya avslöjanden som följd”
Journalist: Åse-Marie Nilsson
Södermalmsnytt
All dans och musik försvinner helt
”Ett litet delikat gräv som visar att djävulen oftast sitter i detaljerna”
Journalist: Sophie Stigfur
Tävlingsgrupp “Upplevelsen” med kategorierna: Årets Etta, Årets Lokalsajt och Årets Gratistidning
Jury: Madeleine Bäck, vd, Swedish Content Agencies, Sakari Pitkinen, ”Ovän med hela världen” fd chefredaktör Metro, Niclas Rislund, fd. Chefredaktör Dagens Media
Nominerade till Årets Etta
Juryn belönar en bra etta, där kombinationen mellan foto, redaktionellt innehåll och annons ger läsaren en bra upplevelse som lockar till mer läsning inne i tidningen.
Mitti Bromma
”Smart och pigg uppdatering av världens vanligaste lokalnyhet ”kolla – så såg det ur här förr”. Ettan är ett tydligt bevis på hur en redigerares kompetens och kreativitet kan lyfta nyheter till en ny nivå. Fotografi, bildmontage och rubriksättning i skönt samspel”
Layout: Evelina Olsson
Bromma Tidning
”En bra etta ska vara antingen visuellt tilltalande eller beskriva något som berör läsekretsen. Bromma tidning lyckas att göra både och. Den starka och färggranna grafiken får nog de flesta läsares ögon att stanna till. Och nästa alla i upptagningsområdet kan relatera till kökaoset till och från Bromma. Dessutom är puffrubrikerna välskrivna”
Layout: Jonas Herjeby, Storymark
Mitti Södermalm
”En bra etta reder sig själv om redigeraren bara har en bra bild. Men någon ska våga dra på bilden och sätta en vettig rubrik. Här sitter allt, hela historien med grannar som klagar på livemusik finns både i bild och ettapuff”
Layout: Evelina Olsson
Nominerade till Årets Lokalsajt
Juryn bedömer både innehållet och upplevelsen. Innehållet skall vara lokalt, relevant, aktuellt och till nytta för läsaren. Upplevelsen bedöms efter design, snabbhet och användarvänlighet
Mitti.se
”Ett välstrukturerat, välredigerat och rent sajtbygge som är lättnavigerat för besökaren. Bilder och texter har tydligt lokalt fokus och håller hög kvalitet”
Ansvarig: Anna Körnung och redaktionen
Lokaltidningen.se
”Lokaltidningen dominerar i Skåne. Men de är även starka i sociala medier. Med 25 000 följare är de landsändens näst största medie på Facebook och förmodligen också största gratistidning där”
Ansvarig: Marek Stefaniak och webbredaktionen
VXOnews.se
”VXOnews är ett bevis på att det inte är försent än. Projektet som startade 2016 är enligt uppgift redan lönsamt och har kopplat samman tryckt gratistidning med en site på ett smart vis, där respektive medies styrkor stöttar varandra. Dessutom har de på två år fått 15 000 följare på Facebook”
Ansvariga: Daniel Rydström, Nadia Hagberg och Oscar Appelgren
Nominerade till Årets Gratistidning
Här bedömer juryn helhetsintrycket av tidningen. Tidningens läsvärde och läsupplevelse.
Örebroarn
”En riktig lokaltidning! Örebroar’n är en tydligt journalistisk produkt med relevanta lokalnyheter och reportage. Starkt nyhetsfokus, tydlig struktur och klassisk nyhetsredigering av sparsmakat snitt med raka nyhetsrubriker”
Ansvarig utgivare: Anders Nilsson
Markbladet
”Hösten 1967 gick Sverige över till högertrafik och en 40-årig Olof Palme får sitt första ministerjobb och Marks kommun får Markbladet. Mycket har förändrats i Sverige men så har det varit i Mark sedan dess. Tidningen kommer aldrig att vinna designpriser, men folkets – och annonsörernas – kärlek väger mer. Markbladet har under dess senaste tio år varit landets mest lästa tidning sex gånger med räckvidder kring 90 procent”
Ansvarig utgivare: Matz Hammarström
Umeå Tidning
”För gratistidningar i mellanstora städer krävs mer än geografisk relevans. Umeå tidning har antagit den utmaningen och satsat på rak klassisk nyhetsjournalistik, stark visuell identitet och en tydlig struktur. Resultatet blir en fullvuxen tidning som är lätt att navigera och lära sig att gilla”
Ansvarig utgivare: Elisabeth Glaas