Pressmeddelande 2024
Tävlingen består av tre block, 1. Lokaljournalistik, 2 Marknadsinsatser, och 3. Läsarupplevelsen. Totalt är 27 olika bidrag nominerade från 22 tidningar runt om i Sverige. Nedan presenteras varje grupps nominerade bidrag.
1. Lokal journalistik
Jury: Ulrika Hyllert, ordförande Journalistförbundet, Ulf Sibner, fd. chefredaktör Magazinet i Växjö, Erik Halkkjaer, chefredaktör Sveriges Natur och vice ordförande i reportrar utan gränser, Anders Ahlberg, utbildare i ansvarig utgivare, tidigare chefredaktör för ett flertal tidningar.
Artikelserie – gräv
Magazin24
Med föredömlig envishet och journalistisk skicklighet har Magazin24 granskat turerna kring företaget Plagazi och Köpings kommun och de komplexa planerna på att etablera en vätgasfabrik.
Nacka Värmdö Posten
Ett utdraget ärende om skolan i Saltängen har Nacka Värmdö Posten uthålligt följt och dessutom fördjupat bevakningen med kvalificerade gräv.
Östgötatidningen
Det kom tips och larm från omsorgen i Mjölby till Östgötatidningen – som förvaltade förtroendet med noggrann och envis uppföljning. Som ledde till att förvaltningen erkände och tog tag i problemen.
Årets reportage – samhälle
Lokaltidningen Höganäs
Sjuttonårige Egil tog sitt liv. Tidningen berättar varsamt om katastrofen och hur den hade kunnat undvikas – om vården fungerat.
Lokalt i Avesta
I ett koncentrerat och väl berättat reportage granskar tidningen vejp, de elektroniska cigaretterna, som är på väg att bli ett omfattande problem, med missbruk och kriminalitet i spåren.
Östgötatidningen
Det är brist på veterinärer och större områden ska bevakas. I västra Östergötland slår politiker larm och lokaltidningen tar rygg på en av landets mest erfarna veterinärer under ett nattpass. Ett såväl text- som fotomässigt välgjort reportage om ett viktigt bristyrke.
Årets reportage – sport och kultur
Nacka Värmdö Posten
Bandy är kultur och bandykulturen i Gustavsberg handlar om att den vill ha med alla. I ett varmt, glädjefyllt och inspirerande reportage berättar tidningen om hur nyanlända barn får möta skridskor, klubba och boll för första gången.
7:an
Med en härlig bild, en välskriven text och ett detaljrikt material berättar 7:an om två ungdomar som är såväl fotbollsspelare som domare. Reportaget inspirerar – och kan vara ett ”tänk efter” för ungdomar och föräldrar som kan bli väl hetsiga på och bredvid plan.
Östra Sörmlandsposten
Musiken hjälpte till att rädda Einar när hans liv som nyfödd var så nära att sluta i en respirator. Tretton år senare har hans kärlek till musiken utvecklats till egen virtuositet, på dragspel. Tidningen berättar i ett känsligt och ljust reportage om den dramatiska livsresan.
Årets Journalist
Karin Diffner – Lokalt i Borlänge
Oavsett om det ska byggas en bro, tävlas på skidor eller intervjuas en fyraåring med muminklänning är Karin Diffner där, alltid på plats som klassisk lokalreporter. Hennes penna är lätt, ibland vass och fotot alltid skarpt.
Karl Beijbom – Magazin24
Han kommer som ett yrväder i april. Senast har han dragit in i Magazin 24 och gratistidningsbranschen. Oförtröttlig, obekväm. Karl Beijbom är nominerad till Årets journalist.
Marek Stefaniak – Lokaltidningen Skåne
I såväl dags- som gratispress, har Marek Stefaniak utvecklat arbetssättet. I konkurrens med stora redaktioner når han påfallande ofta igenom ”bruset” i Malmöregionen, med såväl nyhetsvinklar som närgångna reportage. Ofta med kunskapen hur sociala medier skapar effekt.
2. Marknad
Jury: Johan Stenberg, Stetch, konsult tidigare vd BOLD printing group, Leslie Marsden, Head of Sales Northern Europé Filmstaden, Peter Paunovics, ”Sveriges bäste säljare” och utbildare i försäljning.
Årets Annons/annonskampanj
Lokalt i Borlänge – ”Handelsbanken Borlänge”
Med ett personligt tilltal, människan i centrum och en stark lokal närvaro får läsaren genom en informativ serie annonser följa bankens transformation. Annonserna har ett komplext budskap och beskriver en flytt i dubbel bemärkelse där både lokalerna och sättet att möta kunderna moderniseras.
Tidningen 7 – ABB ”När karriären går i takt med livet”
En intresseväckande och varumärkesbyggande annons för ABB som företag och framför allt som en lokal arbetsgivare i Örnsköldsvik. Proffsig utformning, fina bilder och intresseväckande copy bör attrahera många potentiella ABB:are i Ö-vik med omnejd.
Din lokaltidning Sandviken & Hofors – ”En dag på Hedåsgården”
Med små medel, stil, värme och fokus på aktiva pensionärer bör kön ringla lång till Hedåsgården. Aldrig har väl pensionärslivet varit så lockande!
Årets Digitala satsning
Lokaltidningen i Växjö/Alvesta – ”Digital E-tidning Euphoria”
Mångfald och inkluderande är detta bidrags hörnsten, ett bevis för att lokaltidningen är för alla. Nischade ämnen har inte alltid fått plats i det tryckta men i det digitala finns oändliga möjligheter att nå brett och smalt. Man har nyttjat tekniken på ett utmärkt sätt för att befästa att lokaltidningen är för alla.
Lokaltidningen Mitt i “Mitt i:s nyhetssajt – mitti.se”
I en benhård konkurrens om den digitala läsaren har Mitt i hittat en väg där läsaren kan skräddarsy sitt flöde efter såväl geografi som intressen. Sajten befäster att lokalt är viktigast även när man läser digitalt.
Lokalt i – ”Veckans-lunch.se”
Lokaltidningens existensberättigande är att ge läsaren möjlighet att ha koll på vad som sker i samhället, i stort som smått. Att hjälpa till att förenkla för läsaren och samtidigt hjälpa till att driva på det lokala näringslivet är bra, att även kunna finna en affärsmodell i det är mycket bra. Vägen till juryns hjärta har denna gång gått via magen.
Årets lokala insats
Lokaltidningen i Växjö/Alvesta –”Recept”
Bidraget engagerar flera målgrupper och hjälper en av våra största miljöbovar dagsdatumet. Enkelheten och ”bjussigheten” gör detta bidrag lika självklart som effektfullt. Vi behöver ständigt tips på hur vi kan hjälpa till att spara på vår planet samtidigt som vi som individer behöver hjälp att få större en plånbok.
Magazin 24 – ”50 lokala profiler”
Att finna en väg att kunna stärka den lokala stoltheten är en av lokaltidningens viktigaste uppgifter. Detta bidrag har byggt den lokala hjälten och lyfter lokala personligheter till att bli superstars i sitt universum och bidrar till att bo samt verka i sin stad.
Mitt i tidningarna i Stockholm – ”Eldsjälarna”
En snygg och engagerande redaktionell storsatsning för att lyfta fram 100 eldsjälars insatser för att stoppa våldsvågen i Stockholm. Artikelserien lyfter ner riksmedias bevakning på mikrolokal nivå och Mitt i får dessutom landets justitieminister att ta del av och kommentera artikelserien.
3. Läsarupplevelse
Jury: Anna Holmquist, grundare av Gazzin, Kerstin Neld, vd Sveriges Tidskrifter. Staffan Hultén, RAM, Ilona Hanikainen, representant för Finlands utgivarorganisation
Årets bild
Kramforsbladet
En skicklig och kreativ ögonblicksbild som skapar undran och associationer och som inte lämnar någon läsare oberörd. En unik och annorlunda bild på kocken som clown eller möjligtvis clownen som kock. Bilden skapar nyfikenhet och lyfter in läsaren i texten som berättar om industriarbetaren som blev kock, började jonglera med tomater och som gillar råbiff. Vi bjuds på en lokal koppling, intressant historia och en mycket stark bild med en humoristisk twist.
Mitt i Vasastan
Det är kanske viktigare än någonsin att tidningen representerar barn och unga men när man talar och skriver om unga människor tas oftast problemen upp mer än något annat – inte minst i storstäderna. Den här positiva bilden visar en helt annan historia. Man ser skratt, glädje och sammanhållning. En helt igenom entusiastisk känsla förmedlas till läsaren – en hållning som är värd att förstärka.
Sollefteåbladet
I exakt rätt bråkdel av en sekund fångar fotografen ett gastkramande ögonblick i Anders Erikssons liv. Det är oväntat och nästan övernaturligt med en egen Evel Knievel i Sollefteå. Bilden fångar in läsaren och gör det nästan omöjligt att gå vidare utan att läsa om den lokala hjälten som utfört 25 000 hopp. En fotograf med tur och tålamod har skapat denna fantastiska ögonblicksbild.
Årets förstasida
Mitt i Solna
Man kan ju inte annat än älska fotot på den äldre, sporttokiga kvinnan med sitt smittande skratt. Men det är inte enbart denna, härliga bilden som drar in läsaren – förstasidan presenterar överhuvudtaget en fin balans mellan övriga redaktionella höjdpunkter och annonser. Det här är en tidning man definitivt vill läsa tack vare en förstasida som gör sitt jobb.
Bildmaterialet spelar en stor roll för en bra förstasida, något som Nacka Värmdö-posten förstår och har tagit fasta på. Men det är inte enbart bildvalet som är intressant här utan även mixen av puffar och förmågan att låta olika målgrupper komma till tals vilket gör att vi är många olika målgrupper som vill ge oss i kast med tidningen.
Melleruds Nyheter
Det kliar i fingrarna av lust att börja bläddra i Melleruds Nyheter tack vare den genomtänkta förstasidan. Mixen av puffar, den noga, genomtänkta mixen av foto, redaktionellt innehåll och annonser gör dessutom att olika målgrupper lockas till läsning. Att man på huvudbilden dessutom väljer ett motiv som visar en målgrupp som sällan lyfts på det här sättet och dessutom i ett mycket positivt sammanhang lämnar ingen i juryn oberörd.
Årets lokala magasin
Österlen Magasinet –
Österlenmagasinet fyller 40 år 2024 och har under sina fyra decennier utvecklats från ett litet annonsblad till en fullfjädrad lokaltidning, som är nära läsarnas vardag och veckovis skildrar det lokala samhället i stort som smått. Tidningen är som en kär vän över hela Österlen.
Tidningen Yippie Härnösand
Yippie Härnösand firar 15 års jubileum. Teamet jobbar hårt för att göra tidningen läsvärd och med hög räckvidd för annonskunder. Unga läsare är en av magasinets satsningar under hösten 2023 med vinjetten Reportage/Under 20. Decembernumret 2023 nådde all time high för ett enskilt nummer.
Magasin24
Magazin24 har förstärkt sin position som en läsvärd, angelägen och oumbärlig tidning bland hushållen i Köping, Arboga och Kungsör. Det har gjorts genom att satsa på mer journalistik om människor och mer journalistik inom gräv och granskning.
Årets lokala nyhetstidning
Varbergs tidning
Det är fantastiskt roligt att konstatera att det är just satsningen på lokal journalistik som varit vägen till framgång för uppstickaren Varbergs tidning som på kort tid nått en fantastisk räckvidd. Alla vanliga människor, av varierande ålder, bakgrund och förutsättningar man möter i tidningen ger en känsla av närhet samtidigt som man lyckas vara både aktuell och relevant och det är uppenbart varför framgångsreceptet gjort den här tidningen till en självklarhet för alla Varbergsbor.
Alekuriren
Sällan ser man en tidning som på ett så imponerande sätt lyckas kombinera målet att erbjuda hög journalistisk kvalitet samtidigt som man lyckas vara kommersiellt gångbar bland annat genom kreativa annonsutrymmen på omslaget. Alekuriren är dessutom matig och väjer varken för den vanliga människan, oavsett ålder eller politik och alltihopa förpackas proffsigt och tilltalande med bilder med liv. Här får alla målgrupper utrymme och som läsare blir du definitivt inte besviken.
Lokalt i Borlänge
I tider av mallade tidningar går Lokalt i Borlänge sin egen, självsäkra väg. Här vågar man vara riktigt lokal och relevant för alla sina målgrupper, låter både text och bild spela en viktig roll med bilder som breder ut sig på ett sätt vi inte ofta ser i lokaltidningar. och är en självklar destination för Borlängeborna
På Branschdagen den 26 april i Stockholm får vi reda på vilka som blir årets vinnare. Missa inte det! Anmäl dig till branschdagen här!
Mer info Kontakta
Dennis O Krook
0708992901
dennis@gratistidningarna.se