Är gratistidningar ett alternativ när prenumeranter och annonsörer lämnar den betalda morgontidningen? Stefan Melesko har analyserat medieföretagens olika motiv och strategier.
Rapporten sammanfattas:
- Gratistidningen spelar en defensiv roll i dagstidningskoncernernas strategi och generera ett tillskott till intäktsbasen, men är ännu inte en del av eller ett stöd för transformeringen av dagstidningen till en digital lösning.
- Landsortenskoncernerna satsar medvetet på gratistidningar. I preventivt syfte, samt för att nå de mindre och ytterst lokala annonsörerna.
- Gratistidningarna är de bland print som utvecklas bäst.
- Koncernerna har olika syn på gratistidningens ställning och olika krav på lönsamhet, Gota ställer höga krav på lönsamhet men ger samtidigt stort oberoende.
- Digitalisöringens påverkan på Gratistidningen är inte utredd, inte heller löst, Vad händer med deras ekonomiska utveckling när tidningarna blir mer lokala och annonsintäkterna minskar?
- Stockholmstidningarna som kanske skulle ha störst nytta av att komplettera med GT och vara mer lokala verkar ointresserade? Varför?
Hela rapporten finns att köpa från medievärlden premium på www.medievarlden.se