Årets branschdag för gratistidningarna avslutades med att prisa insatser bland gratistidningar i Sverige under 2015. Där årets Gratistidning togs hem av Nacka Värmdö Posten! Med motiveringen:
Trots tuff konkurrens hade juryn lätt att enas om vinnaren. Med en ambitiös och initierad journalistik, bilder som lyfter läsupplevelsen och en snygg och stabil presentation skapas ett starkt helhetsintryck av produkten. Det här är en gratistidning som tar läsarens intresse för sin närmiljö på största allvar och därigenom fyller en viktig och självklar funktion i utgivningsområdet. Årets gratistidning är Nacka Värmdö Posten.
Övriga pristagare:
Årets lokalsajt: stockholmdirekt.se
Ansvarig utgivare: Helene Claesson
Juryns motivering:
Med ett lokalt relevant innehåll, frekvent uppdaterat, med lockande bilder och rubriker blir Stockholmdirekt.se med alla sina lokalsajter ”årets lokalsajt”. Sajterna upplevs moderna har lagom mycket innehåll som lockar till läsning utan att besökaren drunknar i valmöjligheter. De fungerar utmärkt på alla olika plattformar och är snabb och smidig att navigera runt på.
Årets etta: Tidningen Liljeholmen/Älvsjö
Redigerare: Henrik Engström
Juryns motivering:
En etta som kräver – och får – uppmärksamhet. Med humor och grafisk tydlighet åskådliggörs Konstfackselevernas önskan om ett oändligt synfält för det konstnärliga ögat. Det finns alltid en risk med humor och ironi men när det fungerar är det välgörande. Jag kan inte tala för alla läsare; men jag gillar det här! Grattis!
Liljeholmen Älvsjö etta Så här långt vill konstfack kunna titta
Årets Reportage, Sport, kultur, nöje: Umeå Tidning
”Jag har ingen medicin, jag har friidrotten”
Text: Anna Bergman, Foto: Johan Engman
Juryns Motivering:
Reportaget innehåller ett stort mått av de grundläggande beståndsdelarna i ett bra reportage. En spännande – och sannolikt för stora delar av läsekretsen – okänd historia. Berättat med spänst och engagemang. Ribban dallrade aldrig.
Årets Reportage, Politik, samhälle, näringsliv: Xtra Borås
”Äventyrarens arv”
Text: Anna Claesson
Juryns motivering:
Det går inte att trumfa den här historien. Ett storslaget projekt som havererar och får de mest ödesdigra konsekvenser är i sig ett bra reportage. Men det här reportaget innehåller ännu mer och når därför ännu längre. Så långt att det räcker mellan Västergötland och Nepal flera gånger om närmare bestämt. Vinnare är: Xtra Borås ”Äventyrarens arv”.
Årets reportage, personporträtt: Markbladet
”Schlagerkungen varvar ner i Skene”
Text & Foto Lena Carlsson
Juryns motivering:
Flera detaljer i det här reportaget som kvalificerat sig för kvällstidningarnas förstasidor. Det, och givetvis en klockren tonträff, som sig bör när det gäller ett porträtt av den här typen, som är högaktuell i dagarna gör att vinnaren är: Markbladet och ”Schlagerkungen varvar ner i Skene”
Årets säljaktivitet: Umeå Tidning
Etablering av ny lokal gratistidning
Försäljningschef: Peter Öystilä
Juryns motivering:
Ett relativt nystartat projekt med bara dryga två år på nackan har redan lycktas att (återigen) bevisa kraften i allas vårt mediaslag. På kort tid har man lyckats knyta till sig både tre stora livsmedelshandlag, den största bilhandlaren, en rejäl bit av bostadskakan och lejonparten av nöjesmarknaden. Dessutom har man tagit stora marknadsandelar från morgontidningen på detaljistsidan. Tyngd i en välgjord produkt och klassiskt säljarbete har skapat framgångarna. Och givetvis en stark tro på kraften i gratistidningen.
Årets initiativ: sigtunabygden.se
Webbredaktörer: Jeanina Santiago, Maria Larsdotter, Jens Flyckt, Anna Orring
Juryns motivering:
Sigtunabygdens initiativ är i sig ingen ny idé då många tidningar har ett .se. Men Sigtunabygden visar en större ambition där den nya webben förändrat arbetet med både sajtunikt innehåll och ”digitalt först” publicering. Man är också på god väg att använda sociala medier för vad de är. Det är glädjande att se hur den kraftfulla satsningen börjat bära frukt. Trots att Sigtunabygden är sent ut har de placerat sig i en position att leda andra.
Årets foto: Xtra Borås
Foto: Anna Claesson
Juryns motivering:
Bild och text i perfekt samklang. Tänkande fotograf som vet vad artikeln handlar om. Använder sig väldigt bra av ljuset.