I helgen är det premiär för två nya lokala tidningar i Halmstad när månadstidningarna Halmstad NU och Cityliv lanseras. Bakom satsningen står mediehuset Made in Båstad som sedan tidigare ger ut lokala gratistidningar i tio kommuner i södra Halland, nordvästra Skåne och sydvästra Småland.
Sedan tidigare ingår bland annat Laholms Tidning, Bjäre NU och Ljungby NU i tidningsgruppen.
Att det nu blir Halmstad är ett självklart steg enligt VD Joakim S Ormsmarck.
”Halmstad har varit en vit fläck i ett antal år där det saknats en totalutgiven gratistidning och självklart ska Hallands residensstad ha en tidning som når alla i kommunen. Det är viktigt för såväl läsarna och annonsörerna som för demokratin.”
Mediehusets övriga titlar ges ut som vecko- och månadstidningar i kombination med lokala sajter med dagliga nyheter. I Halmstad ser dock satsningen lite annorlunda ut då det i dagsläget inte kommer att lanseras någon tillhörande sajt. Allt fokus kommer att ligga på papperstidningarna.
De senaste åren har Made in Båstad vuxit snabbt och då framför allt genom förvärv av närliggande titlar. Det faktum att Halmstad NU är en helt ny titel ser Joakim S Ormsmarck fullt ut om en fördel då det blir en nystart för såväl läsare som annonsörer.
”Att det saknats en gratistidning i kommunen ett bra tag har helt klart byggt upp en efterfrågan hos både läsarna och annonsörerna. Båset har varit tomt tillräckligt länge och kon är uppenbarligen saknad. Vi märker det inte minst på annonsförsäljningen som överträffat våra redan högt ställda förväntningar redan på första utgåvorna.”
Under vintern rekryterades Per Brolléus från Sveriges Radio till rollen som chefredaktör för gruppens titlar och han berättar om sina tankar kring den nya satsningen:
”Jag har så gott som ett helt mitt liv i mediebranschen, från reporter på lokaltidningarna hemma i Ljungby till 28 år på Sveriges Radio via reklambyrå i Malmö. Gjorde nyligen två år i Halmstad på P4 Halland som programledare och är otroligt nöjd med att få komma tillbaka till en stad som jag gillar något alldeles extra. Och den kärleken beror på mycket mer än bara HBK och att min ene son bor här.”
Samtidigt som Halmstad NU ser dagens ljus lanseras även livsstilstidningen Cityliv som kommer att distribueras tillsammans med den nya tidningen. Cityliv produceras delvis i samarbete med Halmstad City och Fastighetsägare i Centrum och satsningen leds av Julia S Ormsmarck.
” Att få möjlighet att starta upp Cityliv för att lyfta city och allt det som händer här är väldigt roligt och inspirerande. Visst finns det utmaningar för cityhandeln även i Halmstad men också stora möjligheter och det finns så många olika aktörer som varje dag lägger ner sin kraft och energi på att tillsammans göra något väldigt bra, att värna det lokala. Att få lyfta detta i en ny tidning känns helt rätt.”
Tidningarna kommer att delas ut till alla hushåll i kommunen och är helt annonsfinansierade.
Joakim S Ormsmarck ser stora möjligheter att paketera annonslösningar med gruppens närliggande titlar i grannkommunerna Ljungby, Markaryd, Laholm och Båstad.
”Vi tror fortsatt stenhårt på annons- och räckviddsaffären och har ett säljteam som längtat efter att kunna erbjuda täckning även i Halmstad så det känns verkligen bra att ha landat denna satsning just nu. Nationellt företräds vi av gratistidningarnas säljbolag AdsPrint.”
Joakim S Ormsmarck, VD och ansvarig utgivare Per Brolléus, Chefredaktör Halmstad NU
0707-709105 | joakim.ormsmarck@mibmedia.se 0701-081437 | per.brolleus@mibmedia.se