Dags att skicka in bidrag till Årets gratistidning!

Nu väntar vi spänna på den 31 mars

Då avgörs vem som blir Årets Gratistidning!

Dags att skicka era bidrag!

Nästa års branschdag för gratistidningarna går av stapeln den 31 mars i Stockholm och inbjudningar till dagen och kvällens gala kommer senare i december men spara datumet i almanackan.

Temat för året är:
Gratistidningen ger EFFEKT 
för kunden, för läsaren och för lokaljournalistiken

Tävlingen årets gratistidning!
Vi påminner redan nu om att ni skall börja tänka efter vad ni är duktiga på och allt det bra ni och era medarbetare gjort under året! Detta skall ni tävla med! Förra året hade vi totalt 144 olika tävlingsbidrag i nio olika klasser. det skall vi såklart slå i år.
Det var otroligt roligt att gå omkring i mässan och titta på alla de fantastiska bidrag som skickats in. Och det var inte utan stolthet man tittade på allt de verkligt bra som åstadkoms ute bland landets gratistidningar. Att vi sedan på kvällen får höra från jurymedlemmen Bosse Holmström, (legendaren med LÄGG UT, LÄGG UT) att han är oerhört förvånad över det otroliga reportage han som jurymedlem kunde läsa och bedöma spär på stoltheten ytterligare.
Så nu är det dags att toppa dessa bidrag igen! 

Senast den 22 januari vill vi ha era bidrag!

Årets kategorier och kriterier
Årets Lokalsajt 

Den digitala närvaron blir allt viktigare. Denna tävlingskategori tittar på detta. Juryn kommer bedöma både innehållet och tekniken. Innehållet skall vara lokalt och relevant. Aktuellt och till nytta för läsaren. På den tekniska sidan bedöms teknisk design (mobil/web, surfplatta, snabbhet) och grafisk design.

Årets EFFEKTivaste kampanj
Temat för året är Gratistidningen ger EFFEKT. Då skall vi såklart lyfta fram alla de fantastiska annonskampanjer som ni och era säljare genomför åt era kunder. Tävla med era bästa referencase på nöjda kunder med lyckade kampanjer. Kriteriet är kampanjen skall vara lokal, eller regional. Juryn sätter extra stort värde om den är lokalt producerad.

Årets Initiativ
Här vill vi se nyskapande. Vad har tidningen trampat på för nya stigar. Eller hur har man förnyat befintliga. Har man hittat nya intäktsvägar, förnyat annonsaffären, ökat användarnyttan.

Årets Etta
Hur designar man en bra etta, hur kombinerar man bäst foto, redaktionell text och annons för att skapa en etta som ger läslust.

Årets Foto
Här bedöms hur man med val av upplägg, stil, bildspråk, fotografiskt kunnande med mera speglar det som sker i det lokala samhället. Hur väl bilden representerar artikel eller reportage på ett lättbegripligt och intresseväckande sätt. Förmågan att beröra läsarna.

Årets Reportage, 3 kategorier
– Sport, kultur, nöje
– Politik, samhälle, näringsliv
– Personporträtt

Förmågan att genom val av ämne, stil, språkbruk, intervjupersoner med mera spegla det som sker i det lokala samhället. Förmågan att presentera artikeln på ett lättbegripligt och intresseväckande sätt. Förmågan att beröra läsarna.

Årets Gratistidning
Helhetsintrycket av tidningen. Tidningens läsvärde och läsupplevelse. Tidningens utveckling och nytänkande.
Samtliga kategorier kostar 500 SEK i tävlingsavgift

Tävlingsanmälan

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest